ESSO-modellen, deel 5

print

Het was een mooie verrassing toen Kibri, tot die tijd alleen bekend van de scenery voor de modelspoorbaan, in 1976 de eerste modellen van “Nutzfahrzeuge” in H0 aankondigde. De verwachtingen waren hoog want het zou gaan om moderne wagens en het zou gaan om bouwkits, wat voor de modelbouwers van die tijd een prima aanvulling beloofde. Al in 1977 volgden de tankwagens in de vorm van de Mercedes-Benz NG met Wackenhut oplegger of als combinatie; eerst nog in het geel met rood van ‘Shell’ later in het wit met rood van ‘Esso’.

De MB trekker viel wat tegen, nogal grof weergegeven maar de rest zag er prima uit. Wat later heeft Kibri die NG-cabine nog eens onderhanden genomen met een beter, fijner gedetailleerd resultaat:

Hier de afbeelding van de voor die tijd typisch Duitse combinatie van 2-assige motorwagen met 3-assige aanhanger:

In de beginjaren heeft Kibri die modellen ook nog gebouwd in een soort minivitrine aangeboden zoals deze:

De al gebouwde modellen waren niet zo’n succes dus dat werd al gauw afgeschaft en zo bleven alleen de bouwkits over.  Ook bij deze modellen is het wat ‘Esso’ modelauto’s betreft gebleven. Wel had Kibri al lang daarvoor kits gemaakt van dit Esso-tankstation naar een voorbeeld uit Neurenberg (hier ook met passende Wiking-modellen uit de jaren ’60 gebouwd te zien) …….

…… en van een drietal kitjes van een depot, een overlaadstation en opslagtanks:

Niet toevallig ziet u op die oude afbeeldingen Wiking-modellen staan want die kitjes dateren van ver voor de eigen automodellen werden uitgebracht. Wel zijn die drie kitjes nog eens samengebracht in een jubileums-set “100 Jahre Kibri” met als extra nu wel een ‘eigen’ passende tankwagen:

U ziet trouwens dat ook opschriften voor andere oliemaatschappijen waren bijgevoegd. Daar is het tot nu toe wat Kibri en Esso-modellen gebleven. Dus in het volgende deel over naar het volgende merk dat zich op modelauto’s zou storten: Herpa.

(Terug naar deel 4)