ESSO-modellen, deel 4

print

In dit deel blijven we nog even bij de echt “ouwe meuk’ zoals een medeverzamelaar de vroege modellen van Norev en Anguplas uit de jaren ’50 en ’60 al eens omschreef. Norev (gewoon de omkering van de naam van de oprichter Veron) maakte in die jaren modellen onder de naam “Les micro-miniatures de Norev” in zoals ze zelf aangaven 1/86.

Daarbij was er een model van de Unic Esterel met tankoplegger, waar dan passende stickers op geplakt werden. Daarbij ook een “Esso”-versie:

Het in die tijd gebruikte kunststof ‘Rhodalite’ is niet erg vormvast gebleken vandaar dat er nog maar weinig modellen te vinden zullen zijn die niet kromgetrokken zijn. In recente jaren hebben de huidige eigenaren van Norev in sterk verbeterde uitvoering met beter kunststof die tankoplegger laten herleven, wel met de Unic Izoard als trekker:

Na de jaren ’60 verschenen van Norev vooral diecastmodellen zoals deze Volvo F89 tankwagen die eigenlijk een beetje te klein van schaal was:

Op de meer recente modellen van Norev en andere kom ik later nog terug.

Indertijd werkte Norev nauw samen met het Spaanse Anguplas, dat ook een aantal Norev-modellen onder licentie heeft gemaakt. Zelf maakte Anguplas een model van een Pegaso trekker met tankoplegger, een eenvoudig model veelal in rood en geel (meer de Campsa-kleuren) en dat dan van wat stickers werd voorzien:

 

Uiteindelijk werden de vormen van Anguplas overgenomen door het eveneens Spaanse EKO (een merk van Blasco Industries uit Barcelona) dat al een hele catalogus van modellen had met onder andere heuse kopieën van Wiking-modellen en dat leverde onder meer een model op van de kopie van de Ford 3500 als “Esso” tankwagen en ook een ‘eigen’ en wat aparte Pegaso tankwagen:

Ook werden eigen versies van de vroegere Norev-modellen gemaakt en zo werd zelfs de aanduiding op z’n Spaans overgenomen: Micro Miniaturas.

Het merk EKO leek in de jaren ’80 een stille dood te zijn gestorven maar de laatste jaren is het merk wat nieuw leven ingeblazen onder de naam Toyeko, nog steeds gevestigd in Barcelona, en die brengt de oude modellen in licht verbeterde uitvoering weer in de handel:

De heruitgave zou naar verluidt ook gelden voor de Pegaso trekker met tankoplegger, maar die is in de huidige catalogus niet te vinden; deze dus met enig voorbehoud:

In de jaren ’50, ’60 en ’70 waren er nog wel wat merken die met modellen rond de schaal H0 in de weer waren, dat waren vooral diecastmodellen en daar kom ik later nog eens apart op terug.

In het volgende deel eerst de fabrikant die zich eind jaren ’70 met meer moderne modellen/kits meldde: Kibri.

(Terug naar deel 3)