ESSO-modellen, deel 1

Iets meer dan een jaar geleden maakte ik een overzicht van de Shell-modellen in H0. Bij het maken daarvan kwam ik al even vaak Esso-modellen tegen, want ook die zijn er in flinke mate gemaakt waaronder het fameuze Wiking-model van de Henschel ‘Bimot’ hierboven.

Maar eerst even een kort stukje historie. Medio de 19e eeuw werden de olievoorraden in Amerika ontdekt en het was de legendarische John D. Rockenfeller die voor de winning en verwerking daarvan de Standard Oil Company oprichtte. Dat was eigenlijk één groot conglomeraat van kleinere regionale bedrijven. De Amerikaanse overheid vond zo’n groot bedrijf maar niks en verplichtte het bedrijf zich op te splitsen in kleinere onafhankelijke bedrijven. Rockenfeller bleek aandelen in al die bedrijfjes te hebben al was hij in naam alleen de baas van Stand Oil New Jersey; de fenomenale rijkdom van de Rockenfellers is daarmee wel verklaard. Het bedrijf van Rockenfeller zelf, toch al de grootste, ging handelen onder de nieuwe naam Esso. Door allerlei samenvoegingen is dat het tegenwoordige Exxon Mobil geworden.

Terug naar de modellen (al wil ik zeker niet de indruk wekken echt volledig te kunnen zijn), om te beginnen met die van pionier Wiking. Maar eerst even nog wat over de modellen van de Henschel ‘Bimot’ van Wiking.

Van dat op zich eenvoudige Wiking-model dat medio jaren ’50 is verschenen zijn wat versies bekend met wat kleine verschillen. Het model kwam weer in de belangstelling toen wat jaren geleden de Duitse Post Museums Shop met een heruitgave van dat model kwam met o.a. een andere oplegger en soms met andere wielen als deel van een reeks Esso-modellen. Maar daarover later meer.

De eerste Wiking-modellen waren de zogenaamde ‘Drahtachser’ en bij die eerste modellen die in 1949 en 1950 al verschenen waren modellen van tankwagens in verschillende kleuren en soms voorzien van een Esso-sticker op de achterkant. Zo zijn er de Fiat en Dodge tankwagens; tegelijkertijd maakte Wiking ook een tankstation met pompen en kantoortje met opschriften voor ‘Essolub’ en ‘Standard Oil’:

Medio jaren ’50 kwamen de ‘unverglaste’ modellen zoals deze Ford en MB L3500:

In 1958 kwamen de eerste ‘verglaste’, sterk verbeterde modellen waaronder deze Büssing 4500 tankwagens, weer kleinere onderlinge verschillen zoals de stickers.

Daarna volgden de Magirus-Deutz 3500 en MB L5000 tankwagen-modellen die in de loop van de jaren ook met kleine verschillen in het programma van Wiking zaten.

Ook de latere MB L312 was er nog met deze tankopbouw:

De oude tankoplegger kreeg medio jaren ’60 nieuwe Henschel trekkers, zowel de HS 16 TS met dagcabine als die met slaapcabine; in de loop van de jaren ook telkens weer met kleine verschillen onder meer de verschillende wielen:

Tot slot van die eerste deel nog de modellen van de MAN 650 met de witte opzettank, waarmee de omschakeling van rode basiskleur naar de nog huidige witte basiskleur aardig in beeld is gebracht; wat minder bekend is dat het model van de MAN in ook andere dan rode kleuren verkrijgbaar is geweest:

In het volgende deel nog even terug naar de ‘rode periode’ met de modellen die door Wiking en de Post Meseums Shop in de laatste 30 jaar in die kleur zijn uitgebracht.