De Sprinter in model, deel 3

In 2006 introduceerde Mercedes-Benz de Sprinter 2, een flinke ‘update’ ten opzichte van het voorgaande type 1 met als uiterlijk kenmerk vooral een wat flinkere neuspartij. Bij de introductie la waren er de eerste “Werbemodelle’ van Herpa zoals deze:

Bij Herpa volgden ook tal van varianten met verschillende opbouwen, te veel om allemaal te laten zien, daarom hier maar een paar van die modellen:

Ook bij Rietze was er de Sprinter 2 als basis voor ambulancemodellen:

Van Schuco verscheen ook de Sprinter 2 maar omdat fabrikant High-Speed nogal plotseling de deuren sloot is het bij maar enkele modellen of misschien alleen dit “Fendt”-model gebleven:

Niet als zodanig aangegeven maar wel vrijwel H0 was bij SIKU het diecastmodel van de Sprinter 2, wat blijkt als je die naast de Unimog in H0 zet; van die Sprinters zijn ook leuke NL-setverpakkingen geweest met naast die Sprinter een model van een veel grotere motor:

Wel nadrukkelijk als model in 1/87 aangegeven was het SIKU-model van de Sprinter 2 als ambulance telkens in een set met de reddingshelikopter, waarvan ook een NL-versie is geweest:

Bij het 20-jarige bestaan van de Sprinter in 2015 was er deze speciale set voor MB van Herpa:

Op te merken is nog dat de fabricage van de T2 Vario in 2013 werd beëindigd en dat de Sprinter die plek voor een groot deel is gaan invullen met wat zwaardere types.

In 2018 kreeg de Sprinter 2 weer een facelift met een door de wat forsere grille een nog wat forser ogende neuspartij als uiterlijk kenmerk:

Ook nu leverde Herpa de eerste modellen als ‘Werbemodelle’ voor MB:

Ook op basis van die ‘nieuwe’ Sprinter komen er weer varianten zoals deze die in 2020 van Herpa verschijnen:

(afbeelding: Mo87)

Ook Rietze heeft de Sprinter 2 al met de facelift en de verschillende ambulance-opbouwen:

En recent nog meldde zich ook Busch met de nieuwe Sprinter; deze heeft de lange wielbasis maar ze hebben ook modellen met korte wielbasis aangekondigd:

Hiermee is dit overzicht van Sprinters af. Zoals gezegd, het volgend jaar 2020 bestaat de Sprinter 25 jaar en dat is de goede aanleiding voor de clubreis naar de fabriek in Düsseldorf, wie weet levert het weer een jubileumsmodel op.

0 gedachten over “De Sprinter in model, deel 3

• Dank je wel Jan voor deze mooie toepasselijke serie!
    Bedankt voor het uitzoeken en op een rij zetten.
    Binnenkort hopen Ricardo en ik met meer informatie over de clubreis te komen. Hou de site in de gaten.

• Brandweerfan zegt:

Volgens mij omschrijf je nu 2 types Sprinter in dit artikel maar zijn het er eigenlijk 3. Je hebt het type van 2006-2013, vervolgens een kleine facelift van 2013-2018 en tot slot het vernieuwde model vanaf 2018.

• Inderdaad slaat Jan een stapje over en kan je de 2018 als versie 4 typeren. Overigens de getoonde chassis met dubbelcabine was door Herpa nog niet aangekondigd. De kommunal versie heeft in de folder een enkele cabine.