De Sprinter in model, deel 1 (aangevuld)

De clubreis gaat volgend jaar naar de fabriek in Düsseldorf waar de Mercedes-Benz Sprinters worden gebouwd. Dat is vooral een mooi moment omdat het dan 25 jaar geleden is dat de Sprinter werd ‘gelanceerd’. Bij de ontwikkeling van de Sprinter werd uit kostenoverwegingen samengewerkt met Volkswagen, wat leidde tot een VW-eigen versie, de Crafter. Bij Mercedes-Benz werd de Sprinter de opvolger van de serie lichte bestelwagens bekend als de ‘Bremer Transporter’. In eerste instantie werd de Sprinter ook nog aangeduid als T1 Sprinter, dit om het type te onderscheiden van de zwaardere T2 Vario; inmiddels hebben zwaardere Sprinter-varianten ook de rol van de Vario overgenomen en is Sprinter eigenlijk een merknaam op zich geworden.

Ik ga hier niet uitweiden over de vele varianten die de naam Sprinter dragen, dat voert veel te ver laten we het maar over de H0-modellen hebben. Ik zal me daarbij beperken tot zeg maar de basismodellen, om alle kleur- en opdrukvarianten op te sommen voert veel te ver.

De eerste modellen werden ook als ‘Werbemodell’ in een paar uitvoeringen aan MB geleverd door Wiking, een model van zeg maar de standaard Sprinter als bestelwagen …..

 

….. en ook als busje, uiteraard werden die ‘Werbemodelle’ al snel gevolgd door Wiking seriemodellen zoals deze.

Die Sprinter is natuurlijk ook heel geschikt om er allerlei kleur- en opdrukvarianten van te maken, het voert veel te ver om die allemaal te laten zien daarom als vertegenwoordiging voor al de bedrukte varianten deze van het ‘EM’96’ voetbalgebeuren:

Natuurlijk kon Herpa niet achterblijven en ook zij hadden al in 1995 de eerste Sprinter-modellen klaar die ook als ‘Werbemodell’ voor MB hebben gediend zoals deze Sprinter als busje met hoog dak bij de IAA 1995:

Anders dan Wiking kwam Herpa al snel met meerdere varianten van de Sprinter, waarmee meer mogelijkheden voor bijzondere modellen waren gegeven zoals deze twee:

Interessant zijn ook de Medimobil-varianten als ambulances van verschillende diensten waarbij ook deze fraaie NL-modellen:

In die jaren ’90 kwamen ook de goedkopere diecastmodellen uit Chinese fabrieken sterk op, één van de merken die daarvan gebruik maakte was Schuco die een prima H0-diecastmodel door High Speed uit China liet maken en waarvan een aantal leuke kleur- en opdrukvarianten bekend zijn zoals deze:

Zoals gezegd kwamen in de jaren ’90 de diecastmodellen uit Chinese productie sterk op vooral in wat bekend zou worden als de ‘Biertruck’-series, echte promotiemodellen door Duitse reclamebureaus uitgebracht en meestal in blisterverpakkingen; ook de Sprinter was daar te vinden in een wat eenvoudiger versie dan die van Schuco/High Speed:

AANVULLING: Hoe kon ik ze vergeten, maar alsnog de modellen van de T1 Sprinter van Busch, alleen lange wielbasis en bus of bestelwagen in een aantal uitvoeringen zoals deze

En dat was niet de enige die ik over het hoofd gezien had, ook van SIKU is er een redelijk blister-diecastmodelletje van de T1 Sprinter in ongeveer H0 en dat model was er in een paar uitvoeringen en het heeft zelfs nog een NL-model opgeleverd:

 

In 2000 kreeg de Sprinter een uiterlijk beperkt gebleven facelift, de modellen volgden. Daarover in een volgend deel.

 

 

Reacties

  • Leuke serie, ik ben benieuwd naar de volgende delen!

Reageer

U moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit bericht.