De modellen van VOS LOGISTICS (aangevuld)

Om te checken of ik het vorige jaar al door AWM aangekondigde model van deze Volvo FH4 …….

….. kwam ik ook andere al wel verschenen modellen van Vos Logistics tegen. een goede aanleiding er maar eens een overzicht van te maken (wat trouwens nog een hele zoektocht bleek te zijn).

De historie van het bedrijf uit Oss wordt op de eigen website nogal kort als volgt omschreven:

Op 1 juni 1944 startte Harry Vos een bezorgdienst tussen Oss en Nijmegen waarbij hij gebruikmaakte van slechts één Chevrolet. Tijdens de wederopbouw na de oorlog profiteerde hij van de sterke groei van de transportsector en zo kon Harry Vos Transport uitgroeien tot een van de grootste transportbedrijven van Nederland. Met 21 voertuigen en 37 medewerkers ging Harry Vos ook internationale transportdiensten aanbieden.

In 1970 veranderde de bedrijfsnaam in Expeditie en Internationaal Transportbedrijf Harry Vos BV. Eind jaren 70 had het bedrijf 130 medewerkers in dienst en beschikte het over 80 trucks. Onder leiding van Wim Vos, de zoon van de oprichter, breidde het bedrijf in de jaren 80 snel uit dankzij autonome groei en acquisitie in eigen land en in het buitenland. De naam van het logistieke bedrijf werd daarom veranderd in Harry Vos Transport Group. Sinds 1998 opereert het bedrijf onder de huidige naam Vos Logistics.

Eeven terzijde: oprichter Harry Vos is in 2015 op 99-jarige leeftijd overleden. Maar goed, over naar de modellen.

Zo ver mij bekend is er werkelijk maar één model verschenen met de naam Harry Vos er op en wel het ruim 20 jaar geleden verschenen model van de DAF 95 SSC met schuifzeilentrailer gemaakt door Herpa/De Kleine:

Dat model werd vrij kort daarop al gevolgd door deze twee modellen met bulktrailers (Jonker Veendam was toen net overgenomen):

Meest recent verscheen ook deze volume-LZV van Herpa/De Kleine:

Opvallende modellen op basis van Herpa waren er ook in het sortiment van Schlüter; een Scania R HL en een R TL trekker met bulktrailers met kleurrijke opdrukken van Bayer Desmopan, links en rechts ook mooi verschillend:

(fotos: Jan-Klaas Kuiper)

Maar ook bij Schlüter was er een Scania R TL met bulktrailer van AWM met dezelfde opdrukken van Bayer Desmopan:

Daarnaast was er ook van Schlüter ook nog het model met de gewone ‘eigen’ Vos bulkoplegger:

Van AWM zelf zijn de laatste 15 jaar ook nogal wat modellen verschenen, zonder verder kommentaar:

Zoals gezegd: het wachten is op het model van de Volvo FH4 die het vorige jaar in de “Niederlande-Serie 2018” al werd aangekondigd.

Dan over naar de ook verschenen diecastmodellen. Van deze MAN TGA in blister weet ik vrijwel zeker dat die van het toenmalige Tematoys, nog voordat het in WSI werd opgenomen, afkomstig is:

Maar ik trof ook deze modellen aan die ik niet ergens kan onderbrengen, mogelijk ook Tematoys maar het zouden ook heel aardige huisvlijt-modellen kunnen zijn

Als modellen van WSI-Promotoys (nu weer WSI Tematoys) verschenen later wel deze diecastmodellen zelfs in speciale doos:

Omdat Vos Logistics ook vrij actief is in het intermodale verkeer is er ook bij de modeltreinen het nodige te vinden, zoals bij Roco deze wagons met respectievelijk de oude oplegger (waar ze beter Harry Vos op hadden kunnen zetten) en de beter passende schuifzeiltrailer:

Ook wisselbakken en de dubbele wagon met twee opleggers waren bij Roco te vinden:

Bij Märklin verscheen zelfs een hele set met wisslebakken en een oplegger op drie wagons:

En datzelfde deed Kombi-Modell:

Voor de modelbouwers zijn/waren er natuurlijk de decals als deze vroegere (waarschijnlijk DMC) …….

….. en deze meer recente van TL-Modellbau:

Tot slot aandacht voor dit aparte Herpa-model, dit is een “Werbemodell” gemaakt voor de firma H.P. Lutz uit Wülfrath en dat bedrijf is onderdeel van Vos Logistics Bergheim.

Tegenwoordig vallen meer bedrijven onder Vos Logistics, zoals het welbekende Cetra en ook Gehlen Schols, om het maar niet over de vele vestigingen verspreid over Europa te hebben.

Met dank aan Johan ter aanvulling: Märklin wagon met trailer

En met dank aan Louis nog een aanvulling: Fleischmann wagon met twee (fout bedrukte) wisselbakken

 

0 gedachten over “De modellen van VOS LOGISTICS (aangevuld)

  • Marklin 47455 Zadeldraagwagen van “Trailstar N.V.” met Trailer van “Vos Logistics”. 459 1 000-6. shop / store model 2007, oplage 500 stuks

  • Die van Wout Kamsteeg staan er niet bij….. En nog een vraagje,er reden ook donkergroene trucks met de naam Wim Vos.Was dat ook familie? Het was in de jaren 70.

  • Harm
    De groene Wim Vos was een broer van Harry vos
    Om het nog nog ingewikkelder te maken,Een zoon van Harry heette ook Wim,en dat was ten tijde dat Malenstein Ede werd overgenomen de algemeen directeur.
    Op dit moment is Frank Verhoeven de grote man aan het roer bij Vos Logistics.
    Vos Deventer,die met witte pijl,is opgericht door Karel Vos,dat was weer een broer van Wim vos de zoon van Harry.
    Maar inmiddels is die Vos eigendom van Jules Menheere.
    En die is een tijdje mijn directeur geweest bij Vos Ede.
    Kun je het nog volgen,ikzelf bijna niet meer 😉
    Ik werk er dit jaar 33 jaar,de Malenstein tijd mee gerekend.

  • Harm
    Het feit dat mijn trucks er niet bij staan is omdat dat verbouwde modellen zijn.
    Van de geproduceerde modellen heb ik alleen de daf’s XF in zeil en huif en de scania lzv,omdat ik die gekregen heb.
    ik verzamel de Vos modellen niet

  • louis holleman zegt:

    Leuk dit nu tegen te komen, ik verzamel het Vos spul al enige tijd. Heb er de eerste helft jaren 80 nog gewerkt ook. Broer Carel (broer van Wim) was best te pruimen.
    De familie was nog uitgebreider, in Schaijk zaten nog twee broers van Harry, t.w. Richard (met name veevoeder) en Jan (andere droge bulk) die naderhand bij Harry kwam en daar de Vos Bulktransport ging vormen.
    Op dit moment loopt er ene Ben Vos rond als financiele man, maar of die uit DE familietak komt weet ik ook niet.

  • louis holleman zegt:

    Nog een aanvulling: Fleischmann maakte ooit een Sgns draagwagen met daarop twee 20 VOS containers. Helaas staan de nummers op de (achter)deuren en het VOS logo op de voorkant. Ook de zijkant bedrukking is precies fout gedaan, rechts zou links moeten zijn en andersom.

  • louis holleman zegt:

    De grap is dat we nu weer kunnen aanvullen (en nu is december 2020)

    De eerste is van Herpa, nr. 312110 met een Iveco Stralis NP (nuovo prodotto?) met autonummer 47-9009 en een ongenummerde tautliner-low voor nog meer volume, alsmede een door WSI/Tematoys geproduceerde Scania S Highline met nummer 47-1890 op de trekker en tautliner oplegger 08-1100-6. Helaas staat daar weer op de zijkant 08-1400-6, dus weer een halve misdruk.

  • eshuisholland zegt:

    Er waren vijf broers die in het verleden een transport bedrijf hadden of in het transport zaten. Te weten Harry Vos; Wim Vos; Richard Vos ;Jan Vos en Anton Vos. De eerst genoemden zaten in en rondom Oss en Anton Vos zat in Apeldoorn. Zijn zoon Dick heeft dat bedrijf voort gezet. Het heette toen A.Vos Apeldoorn. Later  heeft Carel Vos zich uit laten kopen bij Harry Vos en heeft zich ingekocht bij A. Vos . Het bedrijf is op een gegeven moment verhuisd naar Deventer en is het gegaan zoals eerder omschreven.

  • Hallo Louis , NP staat Natural Power ofwel gas gestookte versies hoofdzakelijk LNG maar er zijn ook CNG uitvoeringen.

    Groet ,Piet

Laat een antwoord achter

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.