De nieuwe EMW 340 van BREKINA

Aangekondigd op de Spielwarenmesse en nu onderdeel van de Collection september/oktober van BREKINA is het model van de EMW 340, een model van een auto met een interessante geschiedenis die hier in het kort wordt weergegeven.

z-emw-340-01

BMW / EMW 430

De BMW-fabriek in Eisenach in Thüringen had de Tweede Wereldoorlog vrij ongeschonden doorstaan. Het lag weliswaar in de door Rusland bezette zone maar al gauw kon men daar de produktie van automobielen weer opnemen. In eerste instantie werd in opdracht van de Russische bezetter de vooroorlogse BMW 321 weer gebouwd. In 1948 werd een nieuw type ontwikkeld: de 340, waarbij de oudere BMW 326 nog als basis diende. De modellen werden vanaf 1949 gebouwd en aangeboden als BMW 340, zelfs met het bekende blauw-witte BMW-embleem op de motorkap. Dat was natuurlijk een doorn in het oog van de BMW-bazen in München, niet in het minst omdat ze daar in het ‘Westen’ moeite hadden om de productie van BMW’s weer op gang te krijgen. In het ‘Oosten’ kregen ze echter een probleem met de aanvoer van grondstoffen, waarvoor ze voor een deel afhankelijk waren van het ‘Westen’. BMW won in 1950 een rechtzaak en dreigde met inbeslagname van deviezen als in Eisenach BMW’s gebouwd zouden blijven. Uiteindelijk haalden ze in het ‘Oosten’ bakzeil: BMW werd in 1952 EMW wat staat voor ‘Eisenacher Motoren Werke’ en hetzelfde embleem (de ‘propeller’) werd nu rood-wit. Kort daarop werd het bedrijf onderdeel van het “Industrieverband Fahzeugbau” beter bekend als IFA en werd het omgedoopt in “VEB Automobilwerk Eisenach”. Al in 1955 werd de produktie van de 340 beëindigd en werd de boel omgebouwd voor de produktie van eerst de IFA F9 en later de welbekende Wartburg.

z-emw-340-02

Het model dat Brekina in de handel brengt is de EMW 340, dus die met het rood-witte embleem. Het model wordt geleverd in de vier hier weergegeven kleuren.

z-emw-340-03

Literatuur o.a. het Brekina Autoheft 2016.

Eén gedachte over & ldquo; De nieuwe EMW 340 van BREKINA & rdquo;

  • Best een aardig model van Brekina, maar voor de Nederlandse verzamelaar waarschijnlijk nauwelijks interessant, meer iets voor de “ex-Ossis”. De EMW is maar kort gebouwd in kleine aantallen en nauwelijks in het westen verkocht, in tegenstelling tot de Wartburg.

Laat een antwoord achter

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.