BP- en verwante bedrijven, deel 6

In dit BP-deel aandacht voor de klassieke en de moderne diecastmodellen. Het plaatje hierboven is een illustratie van de samenwerking in Groot-Brittannië tussen BP en Shell, die in de jaren ’30 onstond en tot midden jaren ’50 stand hield. Daarna ging ieder weer z’n eigen weg. Modellen die dat laten zien zijn er zo ver ik weet maar beperkt in of omstreeks H0. In de buurt komt deze AEC Mercury van Dublo Dinky, deze in de meer voorkomende kleurencombinatie groen en rood:

Bij Corgi verscheen deze Leyland 4-as tankwagen in groen en rood als ex-Lledo-model dat vrij dicht bij H0 in de buurt komt.

Om met Corgi verder te gaan, van de Leyland Boxer tankwagen verscheen een “BP Oil”-variant:

En later ook dit Iveco tankwagentje dat ik in een aantal varianten aantrof:

Van dat andere van oorsprong Britse merk, Matchbox, zijn ook een aantal BP-modellen in of omstreeks H0 bekend. Meest bekend misschien wel de Bedford TK 3-as tankwagen:

Maar ook van de iets te kleine Leyland 4-asser is een BP-variant verschenen:

Opmerkelijk was deze “Autotanker”:

Even opvallend deze Stalwart in BP-uitvoering:

Nog zo’n bekend model is deze Dodge als kraanwagentje in twee varianten:

ëén van de meest opmerkelijke Matchbox-modellen is ongetwijfeld deze DAF 3300 SpaceCab met Amerikaans aandoende tanktrailer, overigens is dit een model naar Australisch voorbeeld:

De wat eenvoudiger versie van de DAF was er ook met de ‘standaard’-oplegger:

Het vaderlandse EFSI deed mee met wat simpele witte modellen:

Een best interessant model is dat van het vroege Majorette waar deze DAF 2600 als tankwagentje. de aanhanger hoort er bij, te vinden was:

Van de bekende Saviem als tankwagentje van Majorette kon ik alleen deze vinden:

Van Norev is dit diecastmodel bekend:

Schuco maakte een set van vier modellen in de uitvoering van brabdstofproducenten, waarbij de best aardige T2 in BP-uitvoering:

Al eens gehoord van Polfy Toys? Het schijnt een Grieks merk geweest te zijn die kennelijk ook via Hong Kong modellen liet maken zoals deze eenvoudige BP tankwagen:

Het moderne BP-uiterlijk was te vinden in de Italiaanse Fabbri-verzamelserie met het model van de Scania 144 met tankoplegger; de modellen werden via Italeri in het verre oosten gemaakt (overigens zit op de oplegger stickers en is de cabine bedrukt):

Ook het Spaanse Guisval kwam met een model van een Scania trekker met tankoplegger (geen idee waarom de ene Scania deels blauw is):

Welly maakte in de serie Superhauler een redelijk model van een MB Actros met tankoplegger …..

….. en de Actros is nu ‘afgelost’ door een Scania trekker:

Het meest recent is ook één van de meest interessante: het model van de Volvo FM met Esterer opbouw en oplegger als vliegveldtanker van IR Models:

In het volgende deel nog wat ‘losse eindjes’.