BP- en verwante bedrijven, deel 10

print

Het wel meest bekende Duitse benzinemerk is ARAL, sinds 2002 al weer onderdeel van BP. De geschiedenis van ARAL begint eigenlijk bij de vroegere cokesfabrieken, die als één van de restprodukten Benzol ontwikkelden. Voor de verkoop van die brandstof vormden de fabrieken samen het Benzol-Verband GmbH, afgekort BV of B.V. In 1924 ontwikkelde chemicus Walter Ostwald het mengsel van ‘zes delen benzine en vier delen benzol’ als brandstof voor automotoren en dat mengsel werd met groot succes onder de naam BV-ARAL op de markt gebracht. Als merknaam bleef BV-ARAL tot begin jaren ’60 bestaan, daarna werd het alleen ARAL. Voor de voornamelijk Duitse fabrikanten van modellen is het natuurlijk vanzelfsprekend modellen van dat merk gemaakt te hebben c.q. nog te maken. Om te beginnen een eerste deel met een overzicht van de modellen die de vroegere periode van BV-ARAL, tot begin jaren ’60 dus, weergeven.

Om te beginnen met een model naar één van de wel oudste voorbeelden, deze Ford AA met aanhanger is gemaakt door Busch:

Ook van de Mercedes 170V zijn er modellen van Busch:

En van de na-oorlogse tijd is er het model van de DKW 3=6:

Van wat andere orde zijn de diecastmodellen van BUB die met een driedelige set kwam van vroege modellen:

Heel aardig is de Hanomag ST100 met twee aanhangers:

En uiteraard waren er ook modellen van BV-ARAL tankwagens op basis van de MB L 6600 en Magirus-Deutz S6500 van BUB:

Relatief recent nog is het model van de Borgward met tankoplegger dat door NPE is gemaakt:

Natuurlijk waren er al vroeg bij Wiking modellen van tankwagens, zoals deze twee ‘unverglaste’ modellen ……

…. of wat latere ‘verglaste’ modellen waarbij de MB  met oplegger nog een vrij recent model is uit het aanbod van de Post Museums Shop:

Van Wiking zelf is deze verbeterde Büssing 8000 tankwagen:

Erg leuk is/was de Wiking-set van de Post Museums Shop met gelijk vijf BV-ARAL modellen, waaronder zelfs nog het oude Ford bakwagentje:

Recent verscheen van Wiking dit mooie model van de Magirus-Deutz ‘Rundhauber’ met opzettank:

En voor zover ik kon nagaan was het dat wel wat de BV-ARAL periode met Wiking-modellen betreft, als alleen ARAL-modellen zijn er nog veel meer maar daarover later meer.

Bijzonder was wel de set van Fleischmann met naast een ketelwagen het fraaie model van de Büssing 8000 met tankoplegger van Wiking:

Ook bij Märklin was er een set van een ketelwagen met in dit geval het eigen Märklin-model van de Büssing 8000 tankwagen:

Er zijn natuurlijk nog meer fabrikanten met modellen naar voorbeelden van BV-ARAL, daarover gaat het in het volgende deel.

(terug naar deel 9)