Bennie’s verzamelbakken deel 8

print

In deel 6 schreef ik, dat deel 7 het laatste deel van deze verzamelbakserie betreffende de verzamelbak met Volkswagens zou zijn. Daar het verhaal over de Passats best wel lang was geworden wil ik in dit, echt laatste deel over deze verzamelbak, u nog enkele Volkswagens in voorbeeld en model voorstellen.

Volkswagen Sharan I

In de jaren ’70 waren in de USA de MPV (Multi Perpose Vehicle) in opkomst. Onder MPV wordt  een grote personenwagen met tot 9 zitplaatsen verstaan waarbij de indeling van de zitplaatsen variabel is. Al snel werden enkele van die Amerikaanse MPV’s populair in Europa met als trendsetter de Chrysler Voyager. Ook Japanse automerken, die tot dan hun MPV’s vooral in de USA sleten, zagen ineens ook een markt in Europa. Een van de meeste bekende MPV’s uit Japan was toentertijd de Mitsubishi Space Wagon.

Europese autofabrikanten lieten zich door de Amerikanen en Japanners natuurlijk niet alle kaas van het brood eten en in 1984 introduceerde Renault de Espace. De Espace was een futuristische MPV die absoluut geen gelijkenis had met MPV’s van andere aanbieders.

Volkswagen miste bijna de boot. De grootste Volkswagen die in die tijd een beetje als MPV door kon gaan was de Volkswagen T3 Caravelle, een luxe variant van de bekende Volkswagen Transporter met de motor achterin. Maar het luxe Volkswagen busje was te groot, te duur, te gedateerd en vooral te veel een bestelwagen.

Er moest iets anders komen, maar de ontwikkelingskosten zouden veel te hoog uitvallen om de Volkswagen MPV betaalbaar te kunnen produceren. Ford zat met hetzelfde probleem al had men daar wel wat Amerikaanse MPV’s in haar programma.

Volkswagen en Ford vonden elkaar en ontwierpen gezamenlijk de Volkswagen Sharan en de Ford Galaxy. Speciaal voor de productie van deze MPV’s werd in het Portugese Palmela de autofabriek Autoeuropa Automóveis opgericht.

In 1995 verscheen het MPV-duo op de markt. De Sharan/Galaxy hadden stijlelementen van de Ford Mondeo en de Volkswagen Passat B4. Beide MPV’s verschilden alleen aan de voorkant, de logo’s en na de eerste facelift ook aan de achterkant. In 1996 werd het trio gecompleteerd met de introductie van de Seat Alhambra.

Met een tussentijdse facelift is de Sharan/Galaxy/Alhambra tot 2004 gebouwd. Daarna scheidden de wegen van Ford en Volkswagen. Ford ging in eigen fabrieken de C-Max / S-Max bouwen. Voor een MPV waren Volkswagenrijders tussen 2004 en 2010 op de kleinere Touran aangewezen. In 2010 verscheen de, weer in Portugal gebouwde, Sharan II en de Alhambra II.

Vooraan op de foto ziet u drie Sharans zoals deze zich in mijn verzamelbak bevinden. De linkse stamt van Herpa, de middelste van Rietze en de rechtse, naar voorbeeld van na de facelift in 2000, van AWM. Daarnaast is de Sharan I er ook nog van Schuco en Wiking (geweest). Keuze genoeg voor de verzamelaar in die tijd!

 

Volkswagen Touareg

Op de achtergrond ziet u de Volkswagen Touareg, ook een product van een uit de USA overgewaaide trend. In Amerika is alles groter (kennen we zo’n uitspraak ook niet van de huidige president van de USA?). Zo ook de auto’s. Naast robuuste terreinwagens had men daar ook zoiets als een SUV, waarbij deze afkorting staat voor Sports Utility Vehicle. De SUV is een auto met een hoog laadvermogen en plaats voor tot 7 passagiers en vaak uitgerust met vierwielaandrijving. Waar terreinwagens vaak een carrosserie op een chassis hebben, heeft de SUV een zelfdragende carrosserie en onafhankelijk van elkaar opgehangen wielen.

Natuurlijk moest Volkswagen ook aan deze trend mee doen en introduceerde in 2002 de Touareg, genoemd naar een Afrikaans Berbervolk wat leeft van de veeteelt in de Sahara en de Sahel.

De Volkswagen Touareg deelt een groot deel van de techniek met de Porsche Cayenne en beide worden gebouwd in de Slowaakse fabriek “Volkswagen Bratislava”. In 2005 voegde zich daar ook de techniekdeler Audi Q7 aan toe.

De Volkswagen Touareg is een grote SUV met motoren van 5 tot 12 cilinders en vermogens tot wel 450 PK. Alle Touaregs hebben overigens vierwielaandrijving en een goede terreinvaardigheid, al blijven de meeste gewoon op de verharde weg. De Touareg is natuurlijk ook een goede trekker voor paardentrailers, boottrailers en caravans. 

Sinds 2010 is er de Touareg II.

Met de introductie van de 1:1 Touareg in 2002 verscheen ook de 1:87 Touareg van Wiking die u hier op de achtergrond ziet. De Volkswagen Touareg I is in 1:87 verder ook gemaakt door Schuco, maar niet in mijn bezit.  

Volkswagen New Beetle Cabrio

Conceptcars zijn van alle tijden. Met een conceptcar wil een autofabrikant belangstellenden een blik in de toekomst geven. Tijdens de Detroit Motorshow in 1994 stelde Volkswagen de Concept 1 voor. De auto was ontwikkeld met emissievrije aandrijftechniek en met een design, gelijkend de aloude Kever. Het publiek was dolenthousiast maar Volkswagen hulde zich in zwijgen toen de vraag kwam wanneer deze Concept 1 in serieproductie genomen zou worden.

Een jaar later presenteerde Volkswagen de Concept 1 Cabrio tijdens de Autosalon in Genève. In Genève werd door Volkswagen voor het eerst gesproken over een mogelijke serieproductie op basis van de techniek van de Polo.

Het zou nog tot 1998 duren alvorens de uiteindelijke, intussen New Beetle genaamde, Volkswagen het levenslicht zag. De in Mexico gebouwde New Beetle was wat groter dan de Concept 1 en was gebaseerd op de techniek van de Golf IV. Van alternatieve aandrijfbronnen was geen sprake meer, de New Beetle werd op de voorwielen aangedreven door een conventionele benzine- of dieselmotor.

De New Beetle was de eerste auto met een zogenaamd Retro-design wat andere autofabrikanten ook aanzette om hierover na te denken. Andere Retro-design auto’s zijn onder andere de Fiat 500 en de New Mini.

In 2003 verscheen de New Beetle Cabrio, die ook uit Mexicaanse productie stamt. Ook bij de New Beetle Cabrio zijn stijlelementen van de aloude Kever Cabriolet overgenomen. Meest opvallend detail daarvan is het dak, wat in opgevouwen toestand achterop de carrosserie ligt.

De New Beetle Cabrio hier op de foto stamt van Wiking. Opvallend is de aanwezigheid van een bestuurder. In de oude Kever Cabriolet van Wiking zaten meestal twee figuren. De huidige bestuurder van deze New Beetle moet van Wiking als single door het leven. Maar hij heeft bij mijn model wel de beschikking over een caravan.

Ook het voorbeeld van deze Caravan, met de nieuwerwetse naam T@B, is helemaal Retro. De T@B is ontworpen met als voorbeeld een in 1936 in Sachsen gebouwde caravan, luisterend naar de naam Dübener Ei. Natuurlijk is de T@B gebouwd uit moderne materialen en voorzien van de laatste snufjes op kampeergebied.

Deze Retro-combinatie van Volkswagen New Beetle Cabrio en T@B caravan was vanaf 2005 onder nummer 006340 door Wiking uitgeleverd.

Hiermee sluit ik de serie verhalen over de voorbeelden en modellen die zich in mijn verzamelbak met Volkswagens bevinden af. Binnenkort zal ik weer eens de zolder op gaan en weer zomaar een verzamelbak er tussenuit pakken. Laat u verrassen wat daar dan weer in staat.

Naar deel 9

Terug naar deel 7