Bennie’s verzamelbakken deel 23

Dit zijn de laatste modelauto’s uit  de verzamelbak waarvan ik in deel 21 en deel 22 van dit feuilleton ook al modelauto’s heb voorgesteld.

Büssing Trambus 6500T Gelede-bus

Het voorbeeld van deze gelede stadsbus is gebouwd in 1955. Carrosseriebouwer Emmelmann bouwde achter een Büssing 6500T chassis met ondervloermotor een twee-as chassis en verbond deze met een draaischamel. Op dit geheel kon een 18 meter lange carrosserie gebouwd worden. Op deze manier konden openbaar vervoerbedrijven hun passagierscapaciteit flink verhogen. Om een bus van deze lengte wendbaar te houden koos Emmelman ervoor de beide achterassen te laten meesturen. Voorbeelden van dit type bus reden onder meer in Mainz en Mönchengladbach.

Dit model heb ik gebouwd uit een resin kit van MEK. MEK was jaarlijks tijdens Intermodellbau in Dortmund aanwezig. Op de tafels in de stand van MEK waren vele verschillende uit resin gegoten kitjes te bekijken en aan te schaffen. Onder de tafels stonden in kratten de mislukkelingen. Kromme carrosserieën, carrosserieën met veel luchtbellen, incomplete kitjes en carrosserieën met afgebroken details. Maar als je goed zocht, waren er toch wel relatief gave onderdelen voor schappelijke prijzen te vinden. En daar behoorde de kit van deze gelede-bus ook bij. Een goede vondst dus. Na het plamuren van de carrosserie is deze in de grondlak gezet en daarna zijn de oneffenheden weggeschuurd. Na de definitieve laklaag zijn de carrosserieën voorzien van ruitjes, details en decals. Het onderstel is een gietdeel en daar hoefde alleen maar assen bij gemaakt worden. Dat heb ik met buisjes gedaan waar metalen asjes doorheen pasten. De wielen stammen van Weinert en zijn uit witmetaal. De vouwbalg heeft een andere geledebus afgestaan. Nadat het model klaar was, vond ik het model wel wat hoog op de wielen staan. Misschien had ik iets kleinere wielen moeten monteren….

 

MAN F2000 Schomaker Logisitk

De MAN F2000 hier op de foto vond ik gewoon een mooie combinatie die ik in mijn verzameling wilde hebben. Waarschijnlijk hebben de mooie bedrukking en de chromen velgen ervoor gezorgd dat dit model hier dan ook staat. Op het aanbrengen van wat details na, heb ik verder niets aan het model veranderd.

Schomaker Logistik uit Nordhorn was tot 1995 een zelfstandige firma maar is daarna opgeslokt door de Richterink Logistikgruppe. Dit model is door Herpa uitgeleverd op het moment dat de overname bijna een feit was.

 MAN F90 6×4

Iedere ombouwer kent dit: je houdt wat over. De kitjes van Kibri waren populair in de tijd waarin deze verzamelbak gevuld is en er kwamen met enige regelmaat nieuwe kitjes bij. Vaak kocht ik Kibri kitjes voor bepaalde opleggers of opbouwen. Wat overbleef, werd in de doosjes terug gedaan. In die tijd ontdekte ik de decals van Truck-Line (tegenwoordig TL-decals). Een van de decal-series die Truck-Line uitbracht waren decals waarmee modeltrucks in de kleuren van speciaaltransportfirma’s waren te bestickeren. Een mooi voorbeeld is hier te zien. Een MAN F90 6×4 trekker die uit een Kibri kitje was overgebleven heb ik in de kleuren van Voss International, een speciaaltransportfirma uit Dortmund, uitgevoerd. En de decals, die kwamen dus van Truck-Line.

 Scania R142 koelcombinatie Hocu Utrecht

Samengesteld uit bekende delen van Herpa toont zich hier een prachtige Scania koelcombinatie. De combinatie heeft van mij als extra wat grotere koelaggregaten gekregen. Volgens mij stammen deze van AWM. En om de chauffeur het koelaggregaat boven de cabine te laten controleren is er een laddertje aangebracht. De decals stamden van DMC en maakten er een mooie rood-wit-blauwe combinatie van. Jammer is wel, dat de decals verschijnselen van veroudering vertonen. De vergeling kan ook het gevolg zijn van water met te veel kalk. Misschien had ik een klein scheutje afwasmiddel in het water moeten doen alvorens de decals los te weken. De opschriften verraden wel, dat Hocu transporten naar onze oosterburen uitvoerde. Over Hocu Utrecht is vrijwel niets meer terug te vinden, maar er zijn vast clubleden die meer over Hocu Utrecht weten te vertellen. Ik nodig ze hierbij uit.

 DAF 95.500 Superspacecab Schavemaker transport B.V.

Tussen de DMC decals verschenen met regelmaat decals naar voorbeelden van Nederlandse transportbedrijven. Een mooie decalset heb ik toegepast op deze DAF met huifoplegger. Het had net zo goed een ander merk truck kunnen zijn, want bij Schavemaker was en is men niet merktrouw. Zoals ik al eerder schreef was de DAF 95.500 net door AMW uitgebracht en gekoppeld aan een huifoplegger van Herpa was dit een mooie basis voor het uiteindelijke model. De mooie kleurstelling maakt het model helemaal af.

Schavemaker Transport is in 1967 gestart vanuit Assendelft. Omdat men veel transporten voor de Hoogovens uitvoert, was een bedrijfsverplaatsing naar Beverwijk in 1982 een feit. Tegenwoordig kent Schavemaker vestigingen in Beverwijk, Velsen Noord, Breda, Polen, Slowakije en Duitsland. Schavemaker Logistics en Transport is tegenwoordig op vele gebieden binnen de logistiek actief en bezit alleen al voor het wegtransport meer dan 300 vrachtwagens.

 Scania P112 6×6 kipper

Weer eens een model in fictieve kleuren. Deze Scania is samengesteld uit Herpa delen en heeft bredere voorwielen, iets wat indertijd in zwang kwam. Bij Scania was een vooras voor 8 ton belasting verkrijgbaar en daar werden deze wielen op toegepast. En natuurlijk wilde ik dat ook namaken. Tegenwoordig zijn die wielen gewoon bij Herpa verkrijgbaar, maar ik moest ze toen zelf maken. Ik nam daarvoor een gewone voorvelg waarvan is de velgrand wegvijlde, zodat de band er aan beide kanten kon op- en afschuiven. Een nieuwe velgrand zaagde ik voorzichtig en met precisie  van een aanhangervelg en die lijmde ik op de voorbewerkte voorvelg. En zo ontstond een bredere velg. Bredere banden had Herpa al in de vorm van supersingle banden voor opleggers. Op deze manier is deze stoere kipper ontstaan.

 

Zoals ik al eerder heb beloofd, zal ik binnenkort het krat eens openen en kijken wat daar nog sinds de laatste tentoonstelling waaraan ik heb deelgenomen in staat. Volgens mij was die tentoonstelling Modelshow Europe, toen nog in Huissen. In de volgende aflevering komen waarschijnlijk de wat oudere speciaaltransport-modellen aan de beurt.

Naar deel 24

Terug naar deel 22

 

Eén gedachte over & ldquo; Bennie’s verzamelbakken deel 23 & rdquo;

Laat een antwoord achter

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.