Bennie’s verzamelbakken deel 21

Weer een verzamelbak zonder nummer….

…maar wel met veel DAF’s!


Voor mijn doen dan, want DAF’s voeren in mijn verzameling niet de boventoon. Dat er in deze verzamelbak veel DAF’s staan zal ermee te maken hebben gehad dat er op dat moment attractieve DAF’s door modelautofabrikanten werden aangeboden en ik er ook nog wel eens een voor een ombouw nodig vond. Raar dat mij dit bij het zien van deze verzamelbak zo opvalt.

Maar goed, deze verzamelbak is gevuld in 1995 en 1996. Dat is alweer meer dan 20 jaar geleden! En toch lijkt het, dat in deze verzamelbak moderne vrachtwagens staan. Het zal zijn dat ik nu ook ruim 20 jaar ouder ben en vooral de opleggers van deze modellen door modelautofabrikanten nog steeds geproduceerd worden.

Misschien is het u opgevallen dat er één of meer modelauto’s in deze verzamelbak ontbreken. De ontbrekende modellen, waarvan ik niet weet welke het zijn, zijn ooit eens door mij naar een tentoonstelling meegenomen. Ik vervoerde modelauto’s naar tentoonstellingen altijd in een speciaal daarvoor aangepast krat. Ik denk dat ze er nog steeds in staan. Ik beloof u dat ik de volgende keer die krat eens ga uitpakken en wat ik er in vind hier op deze website zal tonen.

Maar nu eerst de eerste zes modellen uit deze verzamelbak zonder nummer.

 

Mercedes-Benz SK “Panalpina”


In mijn eerste verzamelbak heb ik in deel 2 van deze verzamelbakkenserie ook al eens een modelauto naar Panalpina-voorbeeld laten zien. De hier getoonde is zo’n 10 jaar jonger. Panalpina vrachtwagens waren in die tijd een stuk fleuriger met de kleurstelling van licht- en middelblauw. Natuurlijk was de door Herpa als seriemodel geleverde combinatie ook moderner en bestaat uit een Mercedes-Benz SK trekker en een 13,6 meter lange huifoplegger.


Foto Panalpina

Overigens is de fleurigheid bij Panalpina nu wel voorbij gezien het witte uiterlijk van de huidige vrachtwagens waarmee men zich onderdompelt in de grote witte massa die zich dagelijks over Europese wegen voortbeweegt. Op de hier door Panalpina op hun website gepubliceerde foto is zo’n witte combinatie in de vorm van een Herpa model te zien.

 

DAF 95-500 “DAF 95 Super Spacecab”

In het voorwoord schreef ik: “Deze verzamelbak is gevuld in 1995 en 1996. Dat is alweer meer dan 20 jaar geleden! En toch lijkt het, dat in deze verzamelbak moderne vrachtwagens staan.”

Dat komt waarschijnlijk door deze DAF. De huidige DAF XF is qua cabineconcept nog steeds gebaseerd op de DAF 95 uit de jaren ’80. Natuurlijk is het uiterlijk de nodige keren opgefrist, maar het blijft nog steeds herkenbaar als de 95. Met de komst van de 95 Super Spacecab kreeg de DAF 95 een hoger dak wat meer stahoogte in de cabine bracht. Maar dat niet alleen, de cabine werd ook zo’n 20 cm langer. Dit alles resulteerde in een ruimer interieur en meer comfort. Topmodel in de DAF 95 reeks werd de 95-500 met een 500pk Cummins motor onder de cabine. Daar deze motor van Amerikaanse origine wat meer hoogte dan de tot dan gebruikte DAF motoren innam kwam de cabine wat hoger op het chassis te staan. De 95-500 was vooral te herkennen aan de wat hogere voorbumper, de aangepaste spatborden en natuurlijk de typeplaatjes. Een DAF 95-500 met Super Spacecab bleef qua hoogte net binnen de 4 meter.

AMW (nee, toen nog geen proces van BMW aan de broek) bracht vrij snel na de introductie van het voorbeeld de DAF 95-500 Super Spacecab uit. Men ontwikkelde een hele serie DAF’s, waaronder dit topmodel. Ik heb de versie waarbij een voorbeeld uit de DAF demovloot is nagebootst. Het voorbeeld is overigens te zien in de op de clubsite getoonde DAF-promotiemodellen-serie van Jan Scholten (deel 4). Overigens is op de zijkant van deze oplegger een afbeelding gedrukt waarop DAF de ruimte in de cabine toont. Vier vrachtwagenchauffeurs maken het gezellig in de cabine, maar dit is op de bedrukking van het model wat donker uitgevallen. Het was voor mij de eerste DAF 95-500 in mijn verzameling. Ik vind het nog steeds een stoere vrachtwagen.

 

DAF 95 “Wormser”

Volgend jaar is het 45 jaar geleden dat Hans Wormser uit Herzogenaurach (D) het dealerschap voor DAF op zich nam. In die jaren was dat nog niet zo vanzelfsprekend. Buitenlandse vrachtautomerken timmerden in die tijd wel in Duitsland aan de weg om een groter marktaandeel te krijgen, maar makkelijk was het niet te concurreren met de gevestigde orde van Mercedes-Benz, M.A.N en Magirus-Deutz. Hans Wormser’s transportbedrijf koos er voor om geheel op DAF over te stappen. Overigens bestaat Spedition Wormser al sinds 1945 en is vooral gespecialiseerd in het transport van bouwmaterialen. Tegenwoordig bezit men ongeveer 200 eigen vrachtautocombinaties en er worden ongeveer 150 combinaties bij sub-ondernemers ingehuurd.


Door de jaren heen zijn er toch wel heel wat modelauto’s in 1:87 van Spedition Wormser verschenen. Een ervan is deze DAF huifbakcombinatie in de kleuren van Spedition Wormser uitgebracht door Herpa. Het is een seriemodel wat ik met een likje verf hier en daar heb opgewaardeerd.

 

Scania R143M Topline “Spedition H. Freund”

Spedition H. Freund spreekt mij, net als Spedition Wormser, tot de verbeelding. Wormser is daarbij voor mij een beetje ver-van-mijn-bed-show, maar de vrachtwagens van H. Freund zag ik vaker rijden. Vooral onderweg naar Katja’s Truck Design (KTD) kwam ik nog wel eens zo’n groene truck tegen. Ondanks het donkergroen vallen ze in het verkeer wel op.


Spedition H. Freund is vooral bekend van zijn silocombinaties en het voorbeeld van de hier afgebeelde schuifzeilencombinatie was een vreemde eend in de bijt. Er hebben er maar enkele gereden bij Spedition H. Freund. Toch heb ik het voorbeeld eens in 1:87 met behulp van decals van KTD gebouwd. Toen Herpa met dit seriemodel op de proppen kwam heb ik het gekocht, want modellen van H. Freund vond ik nu eenmaal mooi. Het hier getoonde model is uit elkaar geweest en heeft hier en daar een likje verf gekregen. Verder heb ik luchthoorns van Weinert op het dak van de cabine gemonteerd.

 

DAF 95 “Brekelmans Geldrop”


Deze DAF 95 met huifoplegger heb ik gebouwd nadat ik een decalset naar voorbeeld van Brekelmans had gekocht. Als trekker koos ik voor een DAF 95 met normale cabine van Herpa waarbij ik de dieseltank door een groter exemplaar van Super-D heb vervangen. De oplegger heb ik samengesteld uit een in lengte aangepast, voorheen 20”,  containerchassis van Albedo en een laadbak met huif van Herpa. 

Over Brekelmans Transport uit Geldrop is nog het volgende te vertellen:

Brekelmans internationale transportbedrijf is in 1887 opgericht en na ruim 100 jaar in 2000 overgenomen door A. Jansen BV uit Neunen, vooral bekend van de rood-gele kippers. A. Brekelmans was de laatste eigenaar van Brekelmans Transport maar had geen opvolgers om zijn firma voort te zetten. Op 70-jarige leeftijd heeft hij dan voor deze overname gekozen.


Foto A. Jansen BV

Brekelmans Transport heeft lange tijd onder eigen naam gefirmeerd binnen A. Jansen BV. Wel verdween de groene kleur ten faveure van een wit-uiterlijk van de trucks. Of er nu nog vrachtwagens onder de naam Brekelmans rijden is mij niet bekend. Wel duikt er soms een DAF 2600 in Brekelmans kleuren op in de collectie van de DAF-museum.

 

MAN F2000

De MAN F2000 was de eerst goed herkenbare facelift van de MAN F90. Aan de buitenkant vielen vooral de gladdere bumper en de aangepaste spatborden op. In deel 15 van deze serie heb ik daarover al uitgebreid geschreven.


De hier afgebeelde MAN F2000 kan gezien worden als een kleine revolutie in mijn zogenaamde “groene vloot”. U moet weten, veel door mij verbouwde modelauto’s hebben geen concreet voorbeeld. Deze worden in de regel door mij gelakt in groen met rood. Alle modellen, waarvan het “voorbeeldtype”-bouwjaar van voor deze MAN F2000 ligt, hebben rood gelakte wielen zoals bijvoorbeeld de Scania kipper rechtsonder in de hier voorgestelde verzamelbak. Alle modellen van na deze MAN hebben zilverkleurige of zelfs verchroomde velgen zoals bijvoorbeeld de onderaan afgebeelde en pas kortgeleden gebouwde Scania CS.

Overigens is de MAN een samenstelsel van een Herpa chassis met cabine met een opbouw en laadkraan van Kibri. Ook de opbouw van de aanhanger stamt van Kibri, maar het aanhangerchassis is hier weer samengesteld uit meerdere AMW chassis.

 

De volgende keer zal ik weer zes modellen uit deze verzamelbak uitgebreid aan u voorstellen.

Reacties

  • Volg weer met interesse je rubriek.De gele AWM DAF (deze dus ook)werd toentertijd standaard geleverd met Mercedes spiegels,dus ook toen al had men lak aan de kritische verzamelaar.Er was zelfs een 500 pk versie met de standaard slaapcabine die nooit heeft bestaan!


  • Hier nog een fan van Bennie’s verzamelbakken. Mooie verbouwingen en interessant die uitleg over de bedrijven.


  • Altijd leuk om modellen terug te zien uit de tijd dat we elkaar tegenkwamen op de shows van Katja’s en Herr Hüsgen die mij steevast der meisterbauer aus Holland noemde terwijl ik die mening helemaal niet deelde.

Reageer

U moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit bericht.