Bennie’s verzamelbakken deel 20

Het heeft even geduurd voordat we weer verder gaan met Bennie’s verzamelbakkenreeks (naschrift webmaster: ruim 2 maanden). Eerst moest namelijk HO-Modelauto Berichten 203 samengesteld en drukklaar gemaakt worden. Maar nu gaan we verder met de laatste zes modelauto’s in verzamelbak 11 (zie hier deel 18 en deel 19).

 

Mercedes-Benz NG met huifoplegger “Rhenus”

Rhenus, tja wat weet ik daar nu over te vertellen? De website van het huidige Rhenus Logistics geeft opheldering. De wortels van Rhenus stammen uit 1912 toen de “Badische Actiengesellschaft für Rheinschiffahrt und Seetransport” en de “Rheinschiffahrts Actiengesellschaft” samengingen. Daar veel transport nog via het water ging en de vestigingsplaats van beide firma’s Frankfurt was koos men als firmanaam Rhenus Transport GmbH waarbij Rhenus de Latijnse betekenis voor de rivier de Rijn is. Gelijktijdig met de oprichting in 1912 opende men ook filialen in Mainz, Antwerpen en Rotterdam. In deze laatste twee havensteden zal de vracht wel zijn overgeslagen van binnenschepen op zeeschepen en omgekeerd.

Leuk feitje: op het toppunt van de geldontwaarding in Duitsland in 1923 maakte Rhenus een winst van 19 317 287 820 243 183,38 Mark!

Net voor de tweede wereldoorlog zette Rhenus al zo’n 100 vrachtautocombinaties in en was men doende om een goede balans tussen transport over de weg en het water te realiseren.

In 1955 werd de B.V. Rhenus Transport Maatschappij te Rotterdam opgericht en niet lang daarna stapte men ook in het toen nog in de kinderschoenen staande transport per zeecontainers.

De verdere geschiedenis van Rhenus is doorspekt van overnames en expansie. Tegenwoordig is Rhenus Logistics een wereldwijde speler in de logistiek.


Het hier getoonde model van een Mercedes NG met huifopleggers is in de toenmalige kleuren van Rhenus. Het model geeft de tijd weer toen Rhenus net voor het goederentransport via de weg gekozen had deze in een nieuw bedrijfsonderdeel, Rhenus Weichelt AG genaamd, had ondergebracht. Die naam staat overigens nog niet op mijn model.

Basis voor mijn model waren een trekker met oplegger Herpa. De Mercedes-Benz is voorzien van de bekende accessoires als spoilers en zonneklep. De decals stammen van DMC en passende verf vond ik bij Katja’s Truck Design.

 

Mercedes-Benz NG met koeloplegger “EDEKA”

Ook het volgende model had een voorbeeld bij een heel oude en bekende Duitse firma. Iedereen die wel eens boodschappen in Duitsland doet is wel eens in een EDEKA supermarkt geweest. EDEKA supermarkten zijn ongeveer te vergelijken met onze Albert Heijn supermarkten. EDEKA is de verwoorde afkorting van E.D.K. wat op zijn beurt weer staat voor Einkaufsgenossenschaft der Kolonialwarenhändler. In 1898 sloegen hiervoor 23 levensmiddelhandelaren de handen in elkaar om tot een centrale inkoop van levensmiddelen voor kruidenierswinkels te komen. Kleine buurtwinkels, in Duitsland ‘Tante Emmaladen’ genaamd, konden zich aansluiten en kregen EDEKA-reclame aan de gevel en bij EDEKA ingekochte producten op de schappen. Evenals in Nederland zijn er in Duitsland vrijwel geen kruidenierswinkels meer en staat de naam EDEKA voor grote supermarkten met een uitgebreid assortiment.

EDEKA supermarkten worden bevoorraad vanuit een groot aantal distributiecentra verdeeld over heel Duitsland. Voor een deel van het transport zet men vrachtautocombinaties in eigen kleurschema’s in. Modelauto’s naar EDEKA voorbeelden zijn bij bijna alle bekende modelautofabrikanten wel te vinden. Toen Albedo de Scania LB serie uitbracht was daar gelijk een model naar voorbeeld van een EDEKA vrachtwagen bij. Deze is te zien in deel 18 van deze verzamelbakkenserie. Maar de Scania zal wel voor een andere ombouw zijn gebruikt en zo is er een Mercedes-Benz NG met dagcabine voor de oplegger gekomen. De Mercedes-Benz trekker heb ik qua kleur op de oplegger aangepast.

 

Büssing Präsident-Verbund als Anderthalb-Decker “KVG Hameln” 

Ik ben geen echte busverzamelaar en hoe ik aan deze opvallende Büssing bus van Brekina gekomen ben weet ik niet meer. Wel kan ik nu vertellen dat dit model, naar voorbeeld uit het Duitse Hameln, al uit 1984 stamt. Dat was de tijd toen ik nog niet specifiek met modelauto’s in schaal 1:87 bezig was. Ik zal het model wel in een winkel of op een ruilbeurs gevonden hebben en daarbij zal de verkoopprijs mij ook wel aangestaan hebben.

Even nog over het voorbeeld. Met het verbod op vervoer van personen in aanhangers verdwenen eind jaren ’50 de busaanhangers. Om toch voldoende vervoerscapaciteit te hebben zochten busbedrijven naar oplossingen hiervoor. Dubbeldeks bussen voor het openbaar vervoer werden al snel te hoog om fatsoenlijk mee door de oude binnensteden te rijden. Büssing had een 2-as-buschassis type ‘Präsident’ in het leveringsprogramma. Dit chassis was zo geconstrueerd dat er nog wel wat overcapaciteit mogelijk was. In samenwerking met enkele carrosseriebouwers werd besloten een sleepas te monteren en daarachter een zo laag mogelijke vloer. Binnen de wettelijke hoogte was aan de achterzijde een verdieping met zitplaatsen te realiseren en op de onderste verdieping was plaats voor een zitbank en staanplaatsen. Tevens vond daar in eerste instantie ook de conducteur plaats. Later ging de kaartverkoop naar de chauffeur. In het voorste deel van de bus waren natuurlijk ook zitplaatsen. Met de komst van geledebussen verdwenen de Anderthalb-Deckers alras uit het straatbeeld. Büssing was niet de enige chassisleverancier van Anderthalb-Deckers. Er zijn ook andere Duitse merken bekend.

 

M.A.N F8 huifbakcombinatie Helmut Fischer GmbH Hamburg

Waarschijnlijk omdat ik wat M.A.N-onderdelen en wat laadbakken had liggen ben ik op zoek gegaan naar erbij passende decals. Tja, en toen is er deze rode M.A.N F8 huibakcombinatie uit Herpa delen ontstaan. De decals stammen van DMC. Over de Hamburgse transportondernemer Helmut Fischer is niets meer terug te vinden. Ook toen ik het model bouwde heb ik mij daar niet in verdiept. Gezien de opschriften op de huiven zal men wel transporten naar Scandinavië hebben uitgevoerd. Op de huiven staan namelijk de namen van de steden Odense, Aarhus, Copenhagen, Helsingborg, Göteborg, Udevalla, Stockholm, Oslo, Drammen, Helsinki, Turku en Kotka.

 

Scania R143 Topline met huifoplegger “Spetra”

Toen ik de eerste keer decals naar Spetra-voorbeelden van DMC zag was ik gelijk verkocht. De opvallende combinatie van geel en groen van deze Deense transportonderneming deden het! Ik heb meerdere modellen in deze kleuren gebouwd waarbij er zelfs een de voorplaat van HO-Modelauto Berichten 43 heeft gehaald. Jammer dat er toen nog geen kleurenfoto’s op de voorpagina waren afgebeeld, anders had het geel-groene ervan af gespat!

Over de firma Spetra is mij niet zoveel bekend. Op internet zijn enkele foto’s te vinden waarbij vooral de DMC-decals, die zo nu en dan nog worden aangeboden, de overhand hebben. Zoekende kwam ik wel op de website trucknostalgi.dk terecht waar je onder andere foto’s van Spetra-vrachtwagens kunt aanschouwen. Op de foto’s zijn ook Spetra-vrachtwagens in andere kleuren te zien en het lijkt mij dat Spetra een merknaam voor de firma Chr. Petersens Sønner uit Over Jerstal was. Gezien de foto’s waarbij op de laatste een hele rij Volvo FH’s staat zullen de geel-groene combinaties midden jaren ’90 wel uit beeld zijn verdwenen.  

TL Modellbau/Truckline87 heeft ooit in haar Länderserie ook een decalset naar Spetra-voorbeeld uitgebracht. Opvallend was dat Truckline deze in Luxemburg positioneerde.

En ja, wanneer je een van de eerste Scania’s van het type 143, welke Herpa toen net had uitgebracht, in een andere kleur wilt lakken, werd dat groen met geel. Ik kan mij nog herinneren dat ik deze Scania in de kleuren van gasleverancier AGA gekocht had. De containeroplegger die er achter hing is voor een huifoplegger geweken. Deze laatste kreeg natuurlijk ook de Spetra kleuren.   

 

Mercedes-Benz O321 H stadsbus “Stadt Mannheim”

De Mercedes-Benz O321 H was een populaire, compacte bus met semi-zelfdragende carrosserie. De H  in de typeaanduiding wees er op dat de motor zich achterin bevond (Heckmotor). Mercedes-Benz bouwde zelf de carrosserie voor deze bussen en de klant kon kiezen voor een reisbus of een stadsbus al naar gelang de deurindeling. De Mercedes-Benz O321 H is gebouwd tussen 1954 en 1964. In Dordrecht heeft dit type bus ook gereden, al waren de carrosserieën afkomstig van Den Oudsten en van De Rijk. 

Mijn Brekina-model is een stadsbus, welk voorbeeld nummer 73 binnen het wagenpark van de Verkehrsbetriebe Stadt Mannheim had. De geschiedenis van deze bus in mijn verzameling is gelijk aan die van bovenstaande Büssing. Ik wilde gewoon zo’n bus in mijn verzameling. Kleur of bedrukking maakte niet uit.

 

Hiermee bergen we verzamelbak 11 weer op op de zolder. Binnenkort maar weer eens een andere verzamelbak uit de hoek trekken. Er staan er nog genoeg!

Reacties

Er heeft nog niemand gereageerd, reageer als eerste met het formulier hieronder.

Reageer

U moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit bericht.