Bennie’s verzamelbakken deel 19

print

We gaan weer verder met de volgende zeven modellen uit verzamelbak 11.

 Volvo N10 met kiepoplegger

Een model waar ik toentertijd nogal trots op was, was een Volvo N10 met kiepoplegger. Dit model heeft eind jaren ’80 ook al eens in de HO-Modelauto Berichten gestaan.

De Volvo N10 en N12 waren de opvolgers van de Volvo Titan waarvan ontwerp naar 1951 terug ging. Volvo’s nieuwe neustypen werden begin jaren ’70 geïntroduceerd en waren technisch gebaseerd op de Volvo’s frontstuurtypen F86 (N7), F88 (N10) en F89 (N12). Ook waren er in de cabines van de N-typen stijlelementen van de toenmalige F-typen zichtbaar. Daarentegen waren de koplampen al herkenbaar als die van de toen nog toekomstige F10 en F12 trucks. De N trucks waren vooral in Scandinavië populair bij hout- en brandstoftransporteurs. Daarnaast reed er in de zwaardere distributie en als lichte kipper nog wel eens een N7. In Australië verkocht Volvo de nodige N12’s als 6×4 trekker waar ze met road-trains reden. In 1980 heeft Volvo met de N10 als 6×4 trekker in de USA voet aan de grond willen krijgen. Maar een Volvo met verchroomde uitlaat, bumper en luchthoorns kon geen concurrentie bieden aan de gerenommeerde merken aldaar. Even ter zijde; Ertl maakte een mooie 1:25 kit van deze Amerikaanse Volvo N10, die ondergetekende ook ooit gebouwd heeft.

En het voorbeeld

Op het Europese vasteland was de N-serie niet zo’n succes. Vooral door de door de EEG opgelegde lengtematen voor vrachtautocombinaties was een vrachtwagen met neus vaak niet interessant. De meest N-typen in Europa waren kiepwagens, betonmixers en trekkers voor kiepopleggers en tankopleggers.

In Duitsland werd de markt van trucks beheerst door de binnenlandse merken. Volvo speelde maar een heel kleine rol en verkocht vooral frontstuurtrucks. Dat Wiking in 1977 met een 1:90 model van de Volvo N10 kwam was een volkomen verrassing binnen de modelauto-scene. Naast een 3 as trekker verscheen de Volvo N10 ook als huifbakcombinatie en met een klein bakje met daarin een afsleepkraan.

Dit laatste model stond aan de basis van mijn Volvo N10 met kiepoplegger. Net achter de cabine had ik het chassis doorgezaagd en er een op lengte afgezaagd Herpa chassis aan gelijmd. De zo ontstane 4×2 trekker had ik voorzien van wat bredere terreinbanden, die Herpa toen in het assortiment had. De oplegger is een standaard Herpa product wat ik alleen maar in de kleuren van de trekker heb aangepast. Met decals heb ik fabriekskleuren weten weer te geven.

DAF 3300 Space-Cab “Spronsen”

In de jaren, dat deze verzamelbak werd gevuld, was ik vaste klant bij Katja’s Truck Design (KTD) in Büttgen bij Kaarst. Een keer in de twee maanden snelde ik de Duitse A57 af om nieuwe modellen, decals, ombouwmodellen en verf te kopen. Er was altijd wel weer wat nieuws te vinden bij Heinz en Käthe Hüsgen in de tot winkel omgebouwde garage. Men voerde daar het volledige DMC decal-programma en hierdoor zal onderstaand model wel ontstaan zijn. KTD heet tegenwoordig KTD/HHB, wordt geleid door Jörg Hüsgen en is gespecialiseerd in modeltreinen in kleine series. Heinz Hüsgen, grondlegger van dit tot ver over de Duitse landsgrenzen populaire winkeltje, is ons in 2016 ontvallen.

Op de bij de decals gevoegde voorbeeldfoto stond een DAF van Spronsen. Uitzonderlijk, want de meeste vrachtwagens binnen het wagenpark van Spronsen waren Scania’s. De DAF op de voorbeeldfoto  was dan wel geen Space-Cab, maar met mijn vrijheid in modelbouw is het dat wel geworden. Eigenlijk zijn het alleen maar een op kleur aangepaste trekker en oplegger voorzien van decals, maar wel een mooie.

Scania R kiepcombinatie

Ik vond en vind tegenwoordig nog steeds, dat je met Scania’s van Herpa heerlijk kunt variëren. Eind jaren ’80 had Herpa al een breed pallet Scania’s van de 2-serie uitgebracht. Er was in 1:87 keuze uit de Scania’s G, P, R en T cabines. Alle waren er als dagcabine en daarnaast waren de R en T er ook in slaapcabineversie. Bij dit model ben ik uitgegaan van de hoge R cabine in de vorm van een dagcabine. Deze heb ik op een in lengte aangepast 6×4 chassis gemonteerd. Achter de cabine heeft een laadkraan van Roco plaatsgevonden. De kiepbak en de complete aanhanger stammen uit een kitje van Kibri.

Al jaren hebben de meeste van mijn omgebouwde modellen de kleurcombinatie groen – rood. Maar eind jaren ’80 was dit nog niet het geval. En zo is deze Scania rood geworden en voorzien van de bekende striping van een decalvel van Herpa zelf. Ja zelfs dat was er toen.

DAF 3300 silo-oplegger Frans Maas

Geïnspireerd door een decalset van DMC wilde ik natuurlijk ook zo’n opvallende silocombinatie aan mijn nog prille verzameling toevoegen. Een losse silo-oplegger was bij Katja’s in de ‘Bastelecke’ wel te vinden, maar een DAF 3300 met spoiler was moeilijker, daar dit model nog niet zolang door Herpa uitgeleverd werd en al helemaal niet als goedkope losse trekker verkrijgbaar was. Er was wel een seriemodel met deze DAF, gekoppeld voor een gesloten oplegger. Het model was in groen en bedrukt met reclame van vogelvoerfabrikant “Trill”. Dan die maar gekocht en voor de trailer zou nog wel een bestemming komen.

De silo-opleggercombinatie werd netjes geel met blauw gelakt. De wielen werden rood en de silo zilvergrijs. Dit alles gebeurde met de airbrush en de juiste kleuren, gekocht bij KTD. Probleem was het plakken van de decals op de oplegger. Daar de silo ronde vormen heeft, kreeg ik de decals er niet helemaal strak op en op sommige plaatsen vormden zich kleine vouwen. Ook de door mij gebuikte weekmaker voor decals kon dit niet helemaal voorkomen.

M.A.N betonmixer

Voor een ombouw had ik een kitje van Kibri met daarin twee betonmixers gekocht. Nadat een mixer op een Scania was gemonteerd hield ik nog een mixer met twee Mercedes-Benz NG chassis – cabine over. Kibri maakte in die tijd een niet al te beste kopie van de Mercedes-Benz NG dagcabine. Vooral het dak was te dik gemodelleerd. Maar de mixer was een mooie kopie van een voorbeeld van Stetter.

Met behulp van een chassis van een Mercedes Kurzhauber van Kibri (overgebleven van de Scania kippercombinatie hierboven), de betonmixer en een M.A.N Kurzhauber cabine van Wiking is deze fantasiemixer ontstaan. De gele band rond de mixertrommel schijnt jammer genoeg een beetje door.

Fiat 190T26 trekker met oplegger

Herpa maakte als eerste model met kantelcabine deze, van origine Fiat cabine. Daar de grille bij dit model uitwisselbaar was heeft Herpa hiervan heel wat varianten kunnen maken. Mij zijn de volgende varianten bekend: Fiat (met Iveco linksonder), Magirus (met Iveco linksonder), Magirus-Deutz (met Iveco linksonder), OM (met Iveco linksonder) en Iveco (zonder verdere toevoeging). Daarnaast schijnt er ook nog een UNIC grille te zijn geweest.

Mijn model is een Fiat 190T26 geworden waarbij ik de gekozen heb voor de typische striping uit die tijd. Verder heb ik het model, wat geheel uit Herpa delen bestaat, voorzien van een Italiaans uiterlijk door het hele model op trilex velgen te zetten en de typisch Italiaanse diagonale streep op de bumper te plakken.

MAN F90 met gesloten oplegger “Trill”

En daar duikt de opvallend groene oplegger, die eerst achter een DAF hing weer op. Daar Trill een Duits merk voor vogelvoer is, dacht ik dat ook best een MAN deze oplegger zou kunnen trekken. Ik was abonnee van de Modell Auto Zeitschrift en daarin werden nieuwe modelauto’s uitgebreid beschreven. Zo uitgebreid zelfs dat de RAL kleurnummers van de diverse onderdelen werden benoemd. Zo kwam ik ook achter het kleurnummer van het groen van de oplegger van Trill. Bij KTD een potje van de juiste verf gekocht en de cabine van een MAN F90 in die kleur gelakt. Daarna de nodige details als een spoiler aangebracht en met wat likjes verf raamrubbers, knipperlichten en ruitenwissers geaccentueerd. En weer kon een modelauto aan verzamelbak 11 worden toegevoegd.

In deel 20 zullen we de laatste zes modelauto’s uit verzamelbak 11 behandelen.

Terug naar deel 18