Bennie’s verzamelbakken deel 17

In dit deel bekijken we de laatste 6 modellen uit de Bak Zonder Nummer.

De Deense decalfabrikant DMC bracht eind jaren ’80 een prachtige full-color catalogus uit. Tja, het was de tijd dat je nog vrijwel niets achter WWW kon vinden. Bladerend door de catalogus waren er enkele Deense transportbedrijven die mij tot de verbeelding spraken. Het waren vooral de kleurstellingen die de doorslag gaven om bepaalde modellen met behulp van DMC-decals te maken.

Een mooi voorbeeld van bovenstaande was de firma GHS die voor de kleurcombinatie goud met zwart had gekozen. In de jaren ’80 en ’90 heb ik enige modellen naar voorbeelden van deze firma gebouwd zonder eigenlijk te weten wat achter de naam GHS zat.

Ook nu, met het internet waar van alles op te vinden is, is het toch niet eenvoudig feiten over de firma GHS te achterhalen. Het eerste wat ik vond was de vestigingsplaats van GHS in het Deense Vandrup. Verder wist ik al, sinds ik GHS-modellen bouwde, dat er door GHS veel isolatiemateriaal voor Rockwool gereden werd. Maar op wat foto’s op internet na, liep mijn zoektocht vast.

Tot ik via een zoekopdracht in Google naar de website van de Deense transporteur Frode Laursen werd genavigeerd. Eigenlijk kwam ik terecht bij het bericht dat chauffeur Mogens Pedersen zijn 50 jarig chauffeursjubileum in 2017 vierde. In het verhaal kwam naar voren dat Mogens zijn carrière in 1967 bij Gunnar Hendriksen Spedition was begonnen. Dat was dus bij GHS! In hetzelfde verhaal staat ook dat GHS in 1998 is overgenomen door Frode Laursen en dat Mogens toen ook mee is overgestapt.  

Terug naar mijn modellen. In de Bak Zonder Nummer staan twee modellen naar GHS-voorbeelden. Beide modellen hebben iets gezamenlijks, namelijk de Renault trekker van het ene model was, toen ik het model kocht, gekoppeld aan de GHS Cool oplegger die nu achter een MAN hangt. De Renault met GHS Cool oplegger stamt uit het AWM-assortiment.


De Renault heb ik gekoppeld voor een volumeoplegger van Albedo. De oplegger heb ik in het rood van Rockwool gelakt en voorzien van passende DMC-decals. Natuurlijk zijn er laagprofielbanden onder de trekker gekomen om de combinatiehoogte binnen de wettelijke perken te houden.


Voor de GHS Cool oplegger heb ik een MAN F2000 van Herpa gekoppeld. Deze MAN heb ik zelf in de kleuren van GHS gelakt en voorzien van decals. Het was overigens moeilijk de juiste kleur goud te verkrijgen getuige de kleurverschillen tussen trekker en oplegger.

“Wat er niet in grootserie is, vind je misschien wel bij Fons.” Dit was een uitspraak die menig clublid in de jaren ’80 en ’90 bekend in de oren klonk. Fons Custers was erg actief in het maken van kitjes uit resin. Die kitjes verkocht hij onder de naam Focus. In het assortiment bevonden zich vooral vrachtwagens waarvan de voorbeelden in de jaren ’50 en ’60 Neerlands wegen bereden. De kitjes waren niet geschikt voor de beginnende modelbouwer en er moest vaak nog een en ander aan gevijld of geplamuurd worden. Maar sommige modelbouwers boekten er prachtige resultaten mee. Jammer genoeg is Fons ons al jaren geleden ontvallen en een poging van Brekelmans uit Rosmalen om Fons’ levenswerk voort te zetten is al na korte tijd gestrand.


Midden jaren ’90 heb ik enkele kitjes van Focus gekocht. Onder meer de hier afgebeelde Volvo Titan. In het kitje bevonden zich een chassis, een cabine en als ik mij niet vergis een ruitpartij. Daarnaast had ik nog wielen nodig. Passende vond ik in het assortiment van Weinert, waarvan ik altijd wel wat wielsetjes van op voorraad had. De tankopbouw stamt van Herpa en is met wat kleine aanpassingen op het chassis gemonteerd. En zie hier, een Volvo Titan melktankwagen!  


Deze Mercedes-Benz SK volumecombinatie naar voorbeeld van P&O Ferrymasters verscheen gewoon in de serie van Albedo. De oplegger was een Albedo product en de trekker kochten de heren Forkel bij Herpa in. Netjes bedrukt was een mooi model ontstaan. Zo mooi dat ik vond dat deze wel in mijn verzameling paste. Natuurlijk heb ik met wat likjes verf wat details opgehaald.

In de eerste helft van de jaren ’90 veranderde Schenker de kleuren van het wagenpark van opvallend groen met geel in simpel wit. Het zal wel met de kosten te maken hebben gehad. Witte trucks zijn bij aanschaf in de regel goedkoper en bij verkoop als occasion een stuk aantrekkelijker voor potentiele kopers. Ondanks de witte vrachtwagens kwamen de kleuren groen en geel nog wel terug in logo’s en belijning.


Ik bouwde een MAN F2000 in de nieuwe kleuren van Schenker Eurocargo. De trekker stamt in dit geval van Herpa, de oplegger van AWM. Het model is netjes in wit met zwart gelakt en de trekker is voorzien van een grotere brandstoftank uit het assortiment van Super-D. De decals heb ik betrokken bij Truckline, wat tegenwoordig TL-Decals heet.


De Scania LS76 met silo-opbouw heeft, net als de eerder genoemde Volvo Titan, ook een basis uit een Focus kitje. Deze Scania had ik gelijk met de Volvo Titan gekocht en wilde er iets aparts van maken. Daar ik koos voor een silo-opbouw uit een Kibri-kitje werd naar mijn mening de wielbasis van het model erg lang. In ieder geval langer dan die van het chassis uit het Focus kitje. Ik heb het chassis door midden gezaagd en alleen het voorste deel gebruikt. Het achterste deel van het chassis heb ik ook uit de Kibri-kit genomen en na doorzagen op lengte van opbouw en cabine aangepast. Het subframe onder de silo houdt beide chassisdelen stevig bij elkaar en het model is dan ook stabiel. Op wat plamuren na heb ik aan de cabine weinig gedaan en nadat alles gelakt en in elkaar gelijmd was zijn er nog wielen van Herpa onder gekomen. Uiteindelijk is er een Scania LS76 met veevoedersilo-opbouw met een Deens uiterlijk ontstaan die nu in deze Bak Zonder Nummer staat te pronken….

….alleen jammer dat de verzamelbak intussen al weer op zolder staat. Maar niet getreurd, hij staat niet alleen. Voor deel 18 en volgende in dit feuilleton zal ik weer eens een greep tussen de verzamelbakken doen. Evenals u laat ik mij weer verrassen!

Reacties

  • Weer een interessant verslag over de bak zonder nummer.
    Mooi wat je van die Focus kitjes hebt gemaakt. Ik heb een DAF A3000 daar zat geen ruitpartij bij. Veel werk aan gehad door een Wiking chassis te gebruiken is het nog wat geworden.

Reageer

U moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit bericht.