Bennie’s verzamelbakken deel 16

We gaan verder met deel 16 van Bennie’s Verzamelbakken. Ditmaal de volgende 7 modellen uit de Bak Zonder Nummer.

In 1993 introduceerde Volvo de FH als opvolger van de F-serie die al vanaf midden jaren ’70 werd gebouwd. De FH was voor Volvo-begrippen een revolutionaire truck waarbij vooral de schuine stand van de voorruit in de cabine opviel. Dit maakte de cabine niet zo vierkant als die van de voorgangers. De FH was leverbaar als FH10, FH12 en het topmodel FH16. De keuze aan chassisvarianten en asopstellingen was groot en de klant kon kiezen voor een dagcabine, een lage slaapcabine, de hoge Globetrottercabine en de nog hogere Globetrotter-XL-cabine. De Volvo FH werd het jaar na de introductie gelauwerd met de titel “Truck of the year 1994”.


Foto: Volvo Museum

De nieuwe Volvo FH werd op autoshows getoond in een roodbruine, metallic kleur. Een model naar zo’n voorbeeld wilde ik ook wel hebben. Dus werd er een Volvo FH Globetrotter XL van AWM, wat ik toen zelf de meest geslaagde Volvo FH in 1:87 vond, uit elkaar genomen. De passende kleur werd bij Brezan in een spuitbus gevonden. Na het spuiten en weer in elkaar zetten van het model was ik niet helemaal tevreden. Ik was namelijk de blanke laklaag vergeten aan te brengen…..

Menigeen denkt dat al het wegtransport het noorden van Scandinavië wel per Volvo of Scania bij de geadresseerde komt. Niets is minder waar, ook Midden-Europese truckfabrikanten weten hun producten tot aan de poolcirkel af te zetten. Zo zat er bij een decalset van DMC een voorbeeldfoto van een Mercedes-Benz 2238 koelcombinatie rijdend voor het Finse Norrgård Transfrigoroute. Deze Mercedes was overigens in het bezit van de firma OY KWH Freeze AB uit Vantaa in Finland.

Nu had ik natuurlijk gewoon een Scania kunnen bouwen, want die reden ook voor deze firma’s, maar een Finse Mercedes was natuurlijk een exoot. Het model bestaat volledig uit Herpa-onderdelen die in de juiste kleuren zijn gelakt en voorzien zijn van de hierboven reeds genoemde DMC decals.

Ik koos overigens voor een modernere Mercedes-Benz SK, terwijl op de voorbeeldfoto de voorganger van de SK, de NG was afgebeeld. Het is mij nooit duidelijk geworden of er ook een Mercedes SK voor deze firma heeft gereden. Maar het feit dat ik een modernere variant gebouwd heb, is gebaseerd op de vrijheid van modelbouw!

In 1995 hebben we van een kampeervakantie in Denemarken genoten. Tijdens die vakantie stonden we niet langer dan drie dagen op een camping om daarna onze tent weer op een andere camping op te zetten. Een van de campings waar we overnacht hebben was in Blommerslyst. De camping lag vlak aan de E20, maar door de idyllische ligging had je daar niet zoveel last van. Naast de camping stonden vaak vrachtwagens van de firma Ove Østergaard opgesteld. Deze firma huisde overigens wat verderop aan dezelfde weg. Het waren fraaie vrachtwagens, ingericht voor bloemen- en plantentransport. Opvallend waren de groene cabines en de veelvuldig op de vrachtwagens voorkomende Deense vlaggen. In 2004 is de firma ombenoemd in Jan Østergaard ApS en uit die tijd is alleen een DAF XF105 bekend. Nieuw materieel is nergens op het wereldwijde web te vinden, dus ik vermoed dat de firma Østergaard inmiddels ter ziele is.


In 1996 verscheen van AWM de afgebeelde Volvo FH naar voorbeeld van Ove Østergaard en dit model zag ik als een mooie herinnering aan de vakantie van het voorgaande jaar. Ik heb met wat likjes verf wat details opgehaald, maar verder was ik zeer tevreden over deze netjes bedrukte Volvo.

Mitsubishi is voor velen vooral bekend als Japanse personenautofabrikant. Daarnaast staan er in West-Europa naast de personenauto’s ook bestelbusjes bij de dealers in de showroom. Maar in Azië rijden ook grote Mitsubishi trucks zoals onderstaande foto bewijst.


Foto: Fuso Heavy Industries

Op de foto valt op dat de grote trucks de naam Fuso dragen. Mitsubishi is een merknaam binnen Fuso Heavy Industries zo ook Fuso trucks. Maar het bekende logo komt op elk voertuig voor.


Sinds de jaren ’90 worden lichte Mitsubishi trucks tot een GWV van 7,5 ton als goedkoop alternatief via de Mercedes-Benz Truck dealerorganisatie verkocht. Dit zal ook wel een van de redenen zijn geweest dat er ineens een Mitsubishi Canter als bakwagen van AWM verscheen. Het model is na de introductie als onbedrukt model nog enkele jaren met verschillende bedrukkingen verkrijgbaar geweest.

Nog steeds is er een samenwerking tussen Mercedes-Benz en Fuso Heavy Industries. Kijk maar eens naar onderstaande foto. Dit is de nieuwe Fuso TV. De cabine van deze zware truck is gebaseerd op de Mercedes-Benz Axor cabine.


Foto: Fuso Heavy Industries

Het volgende model zal vooral herkend worden door een clublid. Hij heeft zelfs met het voorbeeld gereden. Het clublid is Wout Kamsteeg en hij vertelde het volgende over de Iveco Turbotech zoals hij die reed bij Malenstein:

“Met zo’n Iveco heb ik een paar jaar distributie op België gereden
Zelfde concept als bij DAF de CF en XF…. gelijke chassis maar andere cabine.
De grote Turbostar en dit was de Turbotech.
Goede herinneringen aan de beul van een motor.
Verder was het niet veel, vooral een roestbak.”


Foto: Wout Kamsteeg


Dit waren Wout’s woorden nadat ik hem onderstaande foto van mijn Iveco aan hem had gestuurd.

Mijn Iveco is samengesteld uit een Herpa-trekker, een AWM-oplegger en de decals stammen van DMC.


De Mercedes-Benz SK’94 hier op de foto is een Herpa seriemodel. Ik had het gekocht omdat dit een van de eerste Herpa modellen was waar een aanhanger voor een afrolcontainer achter hangt. Dit was toen een nieuw item bij Herpa.

De Mercedes-Benz SK’94 was de laatste variant van de Mercedes-Benz NG – SK serie waarvan de productie begin jaren ’70 begon. Ruim 20 jaar lang waren deze trucks het gezicht van Mercedes-Benz tot in 1996 de Actros verscheen. Aan de SK’94 zijn al wat Actros trekjes te zien zoals de zwarte lijn over de cabine met daarop de typeaanduiding. Technisch was de SK’94 in feite al een Actros. 

Het voorbeeld van de hier afgebeelde Mercedes-Benz SK’94 2553 reed voor de Itzehoer Schrott + Recycling GmbH uit Itzehoe. Itzehoe ligt ten noorden van Hamburg.


Als laatste model voor dit deel van ‘Bennie’s verzamelbakken’ laat ik een bus zien. Ik schreef al eerder dat ik in die tijd van elk nieuw model, wat mij een beetje interesseerde er wel een van kocht. Zo zal het ook met deze Mercedes-Benz O317 streekbus naar voorbeeld van de Deutsche Bundesbahn zijn gegaan. Brekina weet zijn modellen er dan ook wel gelikt te laten uit zien met al die strakke bedrukkingen en verchroomde details. Dat nodigt toch uit tot kopen!

Binnenkort de laatste 6 modelauto’s uit de Bak Zonder Nummer.

Door naar deel 17.

Terug naar deel 15.

0 gedachten over “Bennie’s verzamelbakken deel 16

  • Zoals bij de eerdere verzamelbakken weer met plezier gekeken en gelezen. Het heeft mij altijd verbaasd waarom die Mitsubishi Canter geen bescherming heeft aan de achterzijde van de voorwielen. Terwijl het model wel voorzien is van fietsenvangers.

Laat een antwoord achter

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.