Bennie’s verzamelbakken deel 11

Met deze bijdrage sluit ik mijn verhaal over deze verzamelbak uit begin jaren ’90 af (zie delen 9 en 10).

AMW bracht, naast de al eerder getoonde Volvo FH, ook de Scania 3 serie uit. Ik kocht vrij snel na het uitkomen de hier afgebeelde Scania R143 Topline met wissellaadbakken “Dachser”. Het was een heel nieuw AMW-model en vooral de wissellaadbakken waren op dat moment een stuk beter dan die van Herpa. De proporties van dit model kwamen goed naar voren. Alleen aan de cabine viel vooral op dat het hoge Topline-dak niet hoog genoeg was. Daarentegen was de door de intercooler verder naar voren geplaatste grille wel goed weergegeven.

Kort na de Topline versie van de Scania 3 serie verscheen bij AMW ook de versie met laag dak. Die kon mij meer bekoren, want die heeft Herpa nooit gemaakt. Vanaf dat moment kocht ik de Scania 3 Topline van Herpa en de Scania 3 serie met laag dak van AMW. Dat scheelde het verzagen van cabines van beide modelautomerken.

Soms blijft bij ombouw het een en ander over. Waarschijnlijk is zo deze MAN F90 met containeroplegger van E. Kieserling Bremen (EKB) ontstaan. Auto’s van Kieserling waren in die jaren zeer herkenbaar door de kleurcombinatie van resedagroen met grijs. Tegenwoordig rijden de vrachtwagens van EKB Container Logistics in zilvergrijs met groene accenten. Ook mooie kleuren, maar niet zo opvallend. Overigens heeft EKB Container Logistics ook een vestiging in het Nederlandse Bergambacht. Mijn model bestaat helemaal uit Herpa-delen, is gelakt in de toenmalige kleuren en voorzien van decals van DMC.

In de vorige aflevering van deze serie liet ik u een Krupp kipper in groen met rood zien. Hier ziet u ook een kipper in dezelfde kleuren. Kleuren die ik overigens voor heel veel modelauto’s zonder concreet voorbeeld heb gebruikt.

Hier afgebeeld staat een Henschel HS-3-180 TAK. Achter deze type aanduiding gaat het volgende schuil: HS (Henschel & Sohn), 3 (assen), 180 (pk), T (Trambus Fahrerhaus oftewel frontstuurcabine), A (Allrad 6×6 aandrijving), K (Kipper). Ik heb deze ‘Muldenkipper’, welke voorbeelden veelal in steengroeven reden, gebouwd uit een witmetalen kit van Weinert. Dat het een metalen model betreft komt vooral tot uiting door een gewicht van bijna 200 gram. Overigens werd het voorbeeld van deze Henschel gebouwd vanaf 1956, had een laadvermogen van 16 ton en een topsnelheid van 56 km per uur.

Daar deze kippers meestal niet op de openbare weg kwamen zal het met het laadvermogen van 16 ton vaak niet al te nauw genomen zijn. Dit type Henschel is ook bij enkele Duitse speciaaltransport-bedrijven als speciaaltransport-trekker in gebruik geweest.

In die tijd bracht Herpa een 30”-silocontainer met bijpassende oplegger uit. De eerste oplegger had wel het probleem dat er geen kiep-voorrichting was, terwijl deze containers in gekiepte stand gelost worden. Ik heb voor dit model Herpa-model 143073 “Iveco Eurotech met bulkcontainer” gekocht. Het model had nogal onooglijke kleuren, maar voor mij stond al vast dat het model in de Freund-kleuren zou worden gelakt.

Het model in de oorspronkelijke uitvoering en kleuren (foto Herpa).

Natuurlijk moest de Iveco wijken voor een Scania Streamline. Na het lakken zijn er mooie chromen velgen onder het model gekomen en de decals stammen van Katja’s Truck Design.

Naast mijn zelf samengestelde en gelakte bulkcontainercombinatie heb ik ook een seriemodel met deze container in mijn verzameling. Het betreft hier een, toen gloednieuwe, Mercedes-Benz SK ’94 met een 2-as containeroplegger en dezelfde bulkcontainer als bij het vorige model. Herpa had intussen de oplegger van een kiepsysteem met hefcilinder voorzien. Bij het model was ook een zilveren staafje bijgevoegd waarmee de container in gekiepte stand gezet kon worden. Het model is uitgeleverd in de kleuren van Hoyer, ook een gebruiker van dit soort containers.

De laatste modelauto uit deze verzamelbak stelt een Scania R142 met 30”-containeroplegger voor. Geladen is een 20”-zeecontainer en het geheel heb ik in ASG-kleuren gelakt en voorzien van de juiste decals. Bij dit model is de trekker van Herpa en de oplegger met container van Albedo.

 

Ik hoop dat u de afleveringen uit deze verzamelbak goed bevallen zijn. Over een tijdje zal ik weer eens een verzamelbak van de zolder halen. Laat u weer verrassen.

Naar deel 12

Terug naar deel 10

0 gedachten over “Bennie’s verzamelbakken deel 11

  • Hoi Marco

    Ik zal morgen voor je kijken, wat het Ral nummer is.

    Mocht je kunnen inloggen in het forum van mo87.de, dan kun je daar ook zoeken.

    Bijv. op: RAL Farbe,Spedition, Kieserling.

    Groeten Bennie

  • Ik heb het model niet bij de hand, dus nog even op internet gezocht.

    Daar is bitter weinig over kleuren van Spedition Kieserling EKB te vinden.

    Maar uiteindelijk vond ik als kleuromschrijving van een container van Kieserling de kleur RAL 7035.

    Ik hoop je hiermee voldoende geïnformeerd te hebben

Laat een antwoord achter

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.