60 Jaar geleden: de eerste MINI

Het is dit jaar 60 jaar geleden dat de wereld kon kennismaken met het kleine wonder op weilen dat later de iconische naam “MINI” zou krijgen. Dit revolutionaire ontwerp van Alec Issigonis was een letterlijk kleine sensatie toen deze in 1959 op de wegen verscheen. In het toenmalige BMC waren onder meer de tot dan nog onafhankelijke merken Austin en Morris verenigd. De nieuwe auto werd dan ook en Austin Seven en Morris Min-Minor genoemd, later dan weer Austin 850 en Morris 850; algemeen worden deze als Mark I aangeduid..

Hier komen alleen de Mark I-modellen aan bod, (niet omdat het de eerste auto was waar ik zij het heel kortstondig eigenaar van was) vooral omdat het de oer-Mini’s zijn maar ook omdat Wiking nog maar recent de moeite heeft genomen juist die allereerste versies in modellen in 1/87 om te zetten.

En dat heeft Wiking heel zorgvuldig gedaan met niet alleen een prima vormgeving maar vooral ook de juiste details als grille en wieltjes maar ook de juiste opschriften: Austin Seven en Morris Mini-Minor, dit zijn de LHD-versies:

Inmiddels zijn er ook ‘Britse’ RHD-versies verschenen, waarbij ze wel vergeten zijn de ruitenwissers de andere kant op te zetten zoals deze Austin Seven met ‘Cooper-Strepen’ en ‘Union Jack’ op het dak:

Al gauw kreeg de ‘Mini’ uitbreiding met de wat langere modellen van de Mini Traveller en de Mini Van en Pick-Up:

Van die Mark 1-varianten zijn er de fraaie modellen van Brekina al in wat verschillende uitvoeringen; opvallend is dat waar de Wiking-modellen het zonder buitenspiegel(s) doen er bij deze Brekina-modellen zelfs twee gemonteerd zijn en dat de ruitenwissers ook andersom gemonteerd zijn:

Die modellen van Wiking en Brekina zijn van de laatste jaren, maar natuurlijk waren er al eerder modellen van de Mark I zoals het niet helemaal gelukte exemplaar van Anguplas, dat nu nog steeds de basis is van het (blauwe) Toyeko-model dat er al niet beter op geworden is; echt heel rudimentair was het (hier beige) modelletje dat bij Jouef te vinden was:

Al wwer wat jaren geleden deed ook Widea uit Hong Kong een poging de Mark I Mini in 1/87 te modelleren, daar storen vooral de veel te grote wielen:

Het oude merk BUB werd gedurende een paar jaar door een zeer enthousiast persoon wat nieuw leven ingeblazen en dar resulteerde in een aantal modellen van de Mark I Mini. Dat waren diecastmodellen die algemeen juist heel goed van vormgeving waren maar eigenlijk wat werden ‘ontsierd’ door wat matige details en vooral die ‘blikkig’ ogende wieltjes.

BUB maakte nogal wat werk van de sportieve Mini’s waarmee onder meer Pat Moss, Paddy Hopkirk, Rauno Aaltonen en Timo Makinen in de jaren ’60 furore maakten in de grote rallies van die tijd ……

…… en dat leidde o.a. tot deze fraaie “Rallye Monte CarloWinners”-set met vier modellen:

Omdat die zo leuk is ook nog deze set met het model van de Bartoletti-autotransporter en drie Mini’s naar het voorbeeld van de film “The Italian Job” (let ook op de tekst op de autotransporter).

Natuurlijk ben ik de prima modellen van de Mark II Mini’s van o.a. Herpa en Schuco niet vergeten (zeker niet, want ik heb er zelf aardig wat met daarbij als bijgewerkt Herpa-model m’n eigen ‘Mini’ waar ik in de jaren ’80 nog een tijdje met veel genoegen heb rondgereden), maar de keuze was nu eenmaal de beperking tot de originele Mark I-modellen.

Eén gedachte over & ldquo; 60 Jaar geleden: de eerste MINI & rdquo;