25 jaar geleden …….

25 Jaar geleden werd de productie van wat voorheen Efsi-modellen waren op eigen kracht voortgezet door het speciaal daarvoor opgerichte Holland-Oto. Op hun verzoek heb ik toen een aantal voorstellen gedaan om wat meer met die modellen te doen. Naast een aantal tekeningen heb ik toen ook een tweetal prototypes gemaakt van een variant met grootformaat afrolcontainers, toevallig kwam ik de afbeeldingen, die ik er toen van gemaakt heb, weer tegen in een mapje met oude foto’s.

Deze en ook andere varianten zijn om allerlei redenen nooit gerealiseerd maar de foto’s laten zien wat het had kunnen worden. Op een tussenchassis met gestileerde afrolmechaniek zou een afneembare container geplaatst kunnen worden.

Één van de mogelijke varianten zou voor het toenmalige afvalverwerkingsbedrijf “DUMA” in Den Haag worden gemaakt, daarvoor heb ik toen naar het voorbeeld van de grote combinatie van die firma het tweede prototype gemaakt met weer een iets andere container.

Zoals gezegd, dit project is nooit gerealiseerd, een ander en interessanter project kreeg prioriteit: dat van de DAF A1900 vijzelwagen. En zoals dat zo gaat heb ik die prototypes nooit meer terug gezien, misschien staan ze nog ergens te verstoffen.

Eén gedachte over & ldquo; 25 jaar geleden ……. & rdquo;

• En zo als dat gaat: De (zelf nu nog!) mooie A1900 is na de Vijzelwagen nooit meer gebruikt. Gelukkig heb jij ons toen de mogelijkheid geboden er ruwe modellen van aan te schaffen. Waarvoor wij nog steeds dankbaar zijn!